صنعت، معدن، تجارت

جنبش احیای صنایع راکد در دولت سیزدهم؛ چند واحد احیا شد؟ + جدول

در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم بالغ بر ۵۰ هزار واحد صنعتی راکد شناسایی شد که تا پایان سال ۱۴۰۲ این عدد به ۴۱ هزار واحد رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، چندسالی است که غیرفعال شدن واحدهای تولیدی و صنعتی تبدیل به یکی از معضلات اساسی اقتصاد ایران شده است؛ طبق برآوردها در حال حاضر بالغ بر ۴۱ هزار واحد تولیدی راکد (دواخل و خارج از شهرک‌ها و واحدهای صنعتی) وجود دارد که بنا به دلایلی همچون تأمین مالی، کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی، بدهی به نظام بانکی و عدم توانایی در بازاریابی غیرفعال شده‌اند.

دولت سیزدهم چه کرد؟

در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم مقرر شد که احیای واحدها چه واحدهایی که به صورت کامل راکد شده‌اند و چه واحدهایی که زیر ظرفیت کامل خود کار می‌کنند، در دستور کار قرار گیرد. بر همین مبنا نیز هم نهضت ملی احیای واحدهای اقتصادی و هم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نسبت به راه اندازی مجدد واحدها اقدام کردند؛ نتیجه این شد که از بالغ بر ۵۰ هزار واحد راکدی که در سال ۱۴۰۰ شناسایی شده بودند تا پایان سال ۱۴۰۲ با احیای بالغ بر ۸۷۷۰ واحد، تعداد واحدهای راکد حدود ۴۱ هزار واحد شد.

دولت سیزدهم با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله منابع و سرمایه‌های مردمی در بورس، منابع بانک‌ها و صندوق‌ها برای سرمایه گذاری در واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل نسبت به احیای این واحدها اقدام کرد. سید امیرحسین مدنی نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی در این رابطه با بیان این‌که ۸۷۷۰ واحد تولیدی در دولت سیزدهم احیا شده است، گفت: «ماهانه حدود ۱۰ همت از طریق خط اعتباری به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و فولاد، منابع تزریق می‌شود که واحدهای نیمه‌فعال بسیاری نیز از این طریق احیا شده‌اند.»

جزئیات احیای واحدها در شهرک‌های صنعتی

با توجه به اینکه بخش بزرگی از وظیفه مربوط به احیای واحدهای راکد مربوط به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی می‌شود، بررسی عملکرد این سازمان نشان می‌دهد که از ابتدای شروع به کار دولت تا پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴ هزار و ۶۲۷ واحد راکد احیا شده است.

بررسی جزئیات احیای واحدها نشان می‌دهد که به عنوان نمونه در استان تهران ۵۶۵ واحد، استان فارس ۴۰۴ واحد، استان اصفهان ۳۶۶ واحد، استان خراسان رضوی ۲۷۷ واحد، استان خوزستان ۲۵۱ واحد، استان مرکزی ۱۷۵ واحد، استان آذربایجان شرقی ۲۰۷ واحد، استان آذربایجان غربی ۱۸۵ واحد، استان مرکزی ۱۷۵ واحد، استان البرز ۱۵۲ واحد، استان قزوین ۱۴۸ واحد، استان گیلان ۱۴۷ واحد، استان قم ۱۴۵ واحد و استان مازندران ۱۳۹ واحد احیا شده است.

در جدول زیر اطلاعات کامل احیای واحدهای راکد در سراسر کشور آمده است.

جنبش احیای صنایع راکد در دولت سیزدهم؛ چند واحد احیا شد؟

گفتنی است، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه‌هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا