بانکبانک و بیمه

مرکز مبادله می تواند با ابزار‌های نوین انتظارت بهتری در جامعه ایجاد کند

مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: این مرکز در هدف‌گذاری ارزی فعالیت می‌کند و به دنبال طراحی ابزارهاست.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی سعیدی، مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران در نشست الزامات کارکرد موثر مرکز مبادله ارز و طلا در راستای تقویت حکمرانی سیاست‌های پولی اظهار کرد: چارچوب سیاست‌های پولی در خصوص اهداف میانی شامل هدف گذاری تورمی، پولی و ارزی می‌شود. مرکز مبادله در هدف گذاری ارزی فعالیت می‌کند و به دنبال طراحی ابزارهاست. در کشور ما نرخ ارز لنگر اسمی است و جهش نرخ ارز از طریق سه عامل مذکور باعث رشد نقدینگی و تورم می‌شود. شرکت‌های تولیدی به سرمایه در گردش بیشتری نیاز پیدا می‌کنند، اگر این شرکت‌ها سرمایه تامین نکنند، باعث کاهش حجم تولید و در نهایت رکود می‌شوند. 

وی ادامه داد: نرخ ارز بر کسری بودجه دولت هم تاثیر می‌گذارد. محور‌های سیاست تثبیت ثبات بخشی بازار در مورد دارایی‌های مالی است. هرچقدر ثبات بیشتر باشد، پیش بینی پذیری هم افزایش می‌یابد. در بازار رسمی ارز قرار است بازارِ ساختاریافته ارز را داشته باشیم. انتظار بر این است که مرکز مبادله از طریق ابزار‌های نوین بتواند انتظارت بهتری در بین جامعه ایجاد کند. هرچقدر بازار رسمی گسترده‌تر شود، مرجعیت قیمت هم پیدا خواهد شد. شیوه عملکرد مرکز مبادله در گذر زمان در حوزه طلا و ارز تبدیل به مرجع قیمت گذاری در این حوزه می‌شود.

سعیدی ادامه داد: بازار ارز شامل بخش خدماتی همچون ارز درمان، دانشجویی، حجاج و … می‌شود. هرچقدر به نیاز‌ها بهتر پاسخ دهیم، مراجعه به بازار‌های غیر رسمی کمتر می‌شود. امیدواریم سامانه جامع ارز خدماتی را تا دوماه دیگر داشته باشیم تا تمامی ارز‌های خدماتی در مرکز مبادله قابل تخصیص باشد. در خصوص انتظارات در بازار ارز، معاملات طلا به شکل شمش و سکه به عنوان ابزار آن دیده می‌شود. وقتی نوسانات ارز زیاد است، سرریز تلاطمات از بازار ارز به سمت بازار طلا است. در آینده نزدیک مجموعه‌ای مقررات را ایجاد خواهیم کرد تا حراج‌های سکه و شمش به عنوان سیاستی برای اثرگذاری بهتر بر بازار ارز عمل کند.تا پایان اردیبهشت ۱۴۷هزار و ۶۷۷ قطعه سکه به فروش رفته و ۴/۳ تن شمش طلای مورد معامله قرار گرفته است. این طلا متعلق به صادرکنندگان است.

مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران اظهار داشت: ابزار‌های نوین شامل قرارداد سلف و معاملات نقد و آتی می‌شود. معاملات نقد شبیه به معاملات سلف است. اگر معاملات نقد را ساماندهی کنیم، متعاقب آن پیمان آتی را هم خواهیم داشت. این کار باعث فراهم شدن برنامه ریزی، امکان پوشش ریسک نوسانات ارز و ایجاد امنیت برای تجار و تامین مالی صادرکننده می‌شود. ابزار‌های مشتقی همچون پیمان‌های آتی، سوآپ‌ها و اختیار معاملات غیر استاندارد در مرکز مبادله، غیر بورسی هستند.

وی گفت: مرکز مبادله کمک می‌کند ریسک طرف مقابل در معامله حذف شود. ما اطلاع رسانی روزانه را داریم و شاخص‌هایی را تعریف خواهیم کرد که نشان می‌دهد وضعیت عمومی ارز‌های موجود در مرکز مبادله به چه صورت بوده است. ابزار‌هایی که برای مرکز مبادله تعریف شده است، کاملا آن را از یک بورس متمایز می‌کند. بورس به دنبال کسب سود است. در مرکز مبادله عموم سرمایه گذاران را نخواهیم داشت.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا