انرژی

بزرگترین پالایشگاه هند با روبل از روسیه نفت می‌خرد

شرکت «ریلاینس اینداستریز» هند، یک قرارداد یک ساله با روس‌نفت برای خرید حداقل سه میلیون بشکه نفت در ماه با استفاده از روبل، امضا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این تغییر شیوه پرداخت پس از آن صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خواستار آن شد تا مسکو و شرکای تجاری‌اش، به منظور تسهیل تجارت و دور زدن تحریم‌های آمریکا و اروپا، جایگزین‌هایی برای سیستم مالی غرب پیدا کنند.

شرایط قرارداد با روس‌نفت، به شرکت خصوصی ریلاینس کمک می‌کند با وجود محدودیت عرضه اوپک پلاس، نفت مورد نیازش را با نرخ تخفیف‌دار تامین کند.

گروه اوپک پلاس که متشکل از اوپک و متحدانش نظیر روسیه است، قرار است در نشست دوم ژوئن خود، درباره کاهش تولید مذاکره کنند.

هند که سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است، از زمان آغاز جنگ در اوکراین و توقف خرید نفت روسیه توسط غرب و اعمال تحریم‌های گسترده آمریکا و اروپا علیه مسکو بر سر این جنگ، به بزرگترین خریدار نفت دریابرد روسیه شده است. هند همچنین پول نفت روسیه را به روپیه، درهم و یوان چین پرداخت کرده است.

در این بین، پالایشگاه‌های دولتی هند برای خرید نفت روسیه به سراغ بازار معاملات نقدی رفته‌اند زیرا نتوانسته‌اند امسال خرید قراردادی نفت روسیه را نهایی کنند.

یک شرکت روسی ضمن اشاره به این که درباره توافقات محرمانه با شرکا، اظهارنظر نمی‌کند، به رویترز گفت: هند شریک استراتژیک شرکت نفتی روس‌نفت است. همکاری با شرکت‌های هندی شامل پروژه‌هایی در زمینه تولید، پالایش نفت و تجارت نفت و فرآورده‌های نفتی است.

روس‌نفت همچنین اعلام کرد رویکردهای تجاری برای تعیین ارزش نفت فروخته شده برای همه شرکت‌ها فارغ از این که خصوصی هستند یا دولتی، یکسان است.

به گفته منابع آگاه، تحت این قرارداد که در آغاز سال مالی هند از اول آوریل اجرایی شد، شرکت ریلاینس دو محموله یک میلیون بشکه ای نفت اورال را خریداری می‌کند و گزینه برای خرید چهار محموله بیشتر در هر ماه با تخفیف سه دلار در هر بشکه نسبت به قیمت پایه نفت خاورمیانه دارد.

همچنین، این پالایشگر  که بزرگترین مجتمع پالایشگاهی جهان را اداره می‌کند، هر ماه دو محموله نفت خام حاوی گوگرد اندک به خصوص گرید نفتی اسپو را از بندر کازمینو با نرخ یک دلار در هر بشکه بالاتر از قیمت نفت دوبی خریداری خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، ریلاینس موافقت کرده است پول نفت روسیه را با استفاده از روبل و از طریق بانک اچ دی اف سی هند و گازپروم بانک روسیه پرداخت کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا