انرژی

اجرای سیاست دو سر برد سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی در دولت شهید رئیسی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم با اشاره به راهکار شهید رئیسی و دولت سیزدهم در صادرات خدمات فنی و مهندسی برای خنثی سازی اثر تحریم، گفت: از آنجائیکه در شرایط تحریم به لحاظ منابع مالی در مضیقه هستیم و نمی‌توانیم به تأسیس پالایشگاه در کشور بپردازیم، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی راهکار بسیار مناسبی برای تبدیل نفت کشور به فرآورده خام در پالایشگاه های کشورهای همسو است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیاست‌­های دولت­ها معمولاً بر اساس رویکرد و نگرش رئیس دولت شکل می­گیرد. در حالی که در دولت­های گذشته نوعی عدم باور به خود قابل مشاهده بود اما در دولت شهید رئیسی ارزش­‌هایی مانند اتکا به خود، تلاش حداکثری و استفاده بیشینه از امکانات و فرصت­ها را شاهد بودیم.

همچنین بخوانید

در دولت سیزدهم، سیاست اصلی این بود که نگاه از غرب به شرق و از خارج به داخل معطوف شود. در این چارچوب، هر فرصت و ظرفیتی می­توانست مغتنم شمرده شود و بستری برای مقابله با تحریم‌­ها باشد.

دیپلماسی فعال انرژی دولت در چارچوب همین سیاست استفاده از فرصت­ها تنظیم شد. در این روند، افزایش حداکثری تعاملات با همسایگان به عنوان موجودیت­هایی که قرابت فیزیکی با ما داشتند و در دسترس بودند، در دستور کار قرار گرفت.

البته شاهد کارشکنی­‌های آمریکا و برخی دیگر در این زمینه بودیم که برایشان چاره اندیشی می­شد. به طور مثال، دولت سیزدهم تلاش بسیاری در زمینه نگه داشتن عراق به عنوان یک مشتری گازی کشور انجام داد. هر چند در این زمینه واشنگتن کارشکنی می­کرد، اما راه­هایی برای وصول مطالبات گازی کشور پیدا کردیم و روابط ادامه یافت.

سیاست­‌های دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی و نتایج این سیاست‌­ها نشان داد که تحریم‌­ها نمی­‌تواند ما را فلج کند و با وجود تحریم­‌ها نیز می­‌توانیم روابط عزت­مندانه­ای با دیگران برقرار کنیم. بنابراین، سیاست­های مورد بحث علاوه بر کارکرد اقتصادی و سودآوری، کارکرد سیاسی و امنیتی برای کشور داشتند.

نظرات جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را در خصوص سیاست­های دولت سیزدهم در حوزه انرژی در ادامه می­خوانید.

دیپلماسی فعال شهید رئیسی در حوزه انرژی

قادری ضمن مثبت ارزیابی کردن دیپلماسی فعال انرژی که در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد، در گفتگو با ایسنا تصریح کرد: با استفاده از دیپلماسی فعال در حوزه انرژی توانستیم به افزایش تعداد مشتریان نفت و گاز کشور اقدام کنیم و بازارسازی تضمینی برای فروش منابع خود داشته باشیم.

وی ادامه داد: ارائه خدمات به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و راه‌­اندازی مجدد آن­ها نیز سیاست درستی بود که در راستای خنثی‌­سازی تحریم‌­ها به اجرا گذاشتیم. فروش نفت به پالایشگاه­‌های کوچک در شرق آسیا نیز در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. بر اثر اجرای این سیاست توانستیم به فروش نفت خود بپردازیم و تحریم­‌ها را بی‌اثر کنیم.

پرهیز از خام فروشی باید در دولت آینده تکرار شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: هرچقدر بتوانیم از خام فروشی فاصله بگیریم و به تولید فرآورده بپردازیم، منفعت بیشتری برایمان دارد. فرآورده­ها نسبت به نفت خاصیت تحریم­پذیری کمتری دارند. از سوی دیگر، سودآوری بالاتری هم برایمان به ارمغان می­آورند. بنابراین، بهتر است به تبدیل نفت به فرآورده اقدام کنیم.

قادری گفت: از آنجائیکه در شرایط تحریم به لحاظ منابع مالی در مضیقه هستیم و نمی­توانیم به تأسیس پالایشگاه در کشور بپردازیم، سهامداری در پالایشگاه­های فراسرزمینی راهکار بسیار مناسبی برای تبدیل نفت کشور به فرآورده خام در پالایشگاه های کشورهای همسو است. در همین راستا، دولت شهید رئیسی در ازای ارائه خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها به سهامداری در این پالایشگاه­ها پرداخت و توانست نفت خام خود را نیز در این پالایشگاه های بازسازی شده به دست نخبگان و مهندسان ایرانی به پالایش برساند که این ایده خوب و راهبردی، منافع ما را به لحاظ بازارسازی برای فروش نفت و ارزآوری تأمین کرد.

وی ادامه داد: امروز به لحاظ امنیت در شرایط خوبی به سر می بریم. به پشتوانه نیروی نظامی خوبی که داریم، نفتکش­‌هایمان در آب­های آزاد حرکت می­‌کنند و به فروش نفت خود مبادرت می­کنیم. این وضعیت بر اثر سیاست­گذاری­‌های صحیح و خنثی­‌سازی تحریم­ها به دست آمد.

استفاده حداکثری از توان داخلی و دانش بنیانی کشور
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه انرژی انجام داد و بر اثر سیاست اتکا به خود توانستیم بر تحریم­ها غلبه کنیم. بر اثر سیاست­گذاری­های درست توانستیم به شرایطی برسیم که با تمام ظرفیت به صادرات نفت کشور بپردازیم.

قادری گفت: استفاده حداکثری از توان داخلی و دانش بنیانی کشور در شرایط تحریم در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. با استفاده از توان متخصصان داخلی توانستیم به تولید اقلام راهبردی مورد نیاز بپردازیم و نیازهای صنایع نفت و گاز را برطرف کنیم. حتی در برخی زمینه­ها مانند کاتالیست­ها به صادرات پرداختیم که اهمیت زیادی برای کشور دارد.

اصرار شهید رئیسی بر استفاده از تمامی ظرفیت ها و امکانات

وی ادامه داد: شرکت­های دانش بنیان بسیاری در کشور وجود دارند که در دولت سیزدهم توانستیم از دستاوردهای آن­ها در راستای خنثی­سازی تحریم ها بهره ببریم. طی دو سال و نیم گذشته تعداد شرکت­های دانش بنیان دو برابر شده است. این شرکت­ها توانمندی­های بالایی دارند و توانستند در صنایع نفت و گاز کمک­های شایانی بکنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی اصرار ویژه­‌ای بر استفاده از تمامی ظرفیت­ها و امکانات داشت. استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی در همین چارچوب قابل تحلیل است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا