بانکبانک و بیمه

«نظارت مطلوب» مهمترین رکن سلامت مالی است

مهمترین رکن سلامت مالی، نظارت خوب است بطوریکه بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های محدودکننده نگران ورشکستگی ایجاد موسسات نباشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هادی حیدری؛ معاون فناوری اطلاعات بانک توسعه صادرات در نشست تحلیلی ظرفیت‌ها و ملاحظات تنظیم‌گری و نظارت مطلوب با لحاظ بازنگری در مقررات مرجع پولی و بانکی که در سی و یکمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین رکن سلامت مالی نظارت خوب است و نظارت خوب منجر به ایجاد موسساتی می‌شود که بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های محدودکننده نگران ورشکستگی آن‌ها نباشد.

وی ادامه داد: ارکان یک نظارت خوب بر اساس گزارش BIS دیجیتالیزه شدن فرآیندها، بررسی واسطه‌های مالی غیربانکی، در دسترس بودن منابع برای ناظران، توجه به تغییرات آب و هوایی، تحلیل مدل کسب و کاری بانک‌ها و تمرکز بر حاکمیت شرکتی (قاطع و مداخله‌گرایانه) است.

معاون فناوری اطلاعات بانک توسعه صادرات افزود: دو نهاد BIS و IFSP اصولی را برای بررسی قدرت قوانین بانکداری کشور‌های مختلف از نظر نظارتی در نظر گرفته‌اند و قانون بانکداری کشور‌ها را بر اساس این اصول با نمره ۱ تا ۴ امتیازدهی کرده‌اند. قانون جدید بانک مرکزی ایران مبتنی بر اصول نظارتی BIS امتیاز ۱.۷ از ۴ را می‌گیرد. قانون جدید بانک مرکزی طبق اصول IFSP نیز که یک نهاد برای کشور‌های اسلامی است، امتیاز ۱.۹ از ۴ دریافت می‌کند. در واقع اگر ۲۰ اصل برای نظارت موثر در قوانین پولی و بانکی وجود داشته باشد، قانون جدید بانک مرکزی تنها از حدود ۱۰ اصل پیروی می‌کند. حصول استاندارد‌های بین‌المللی برای قانون بانکداری کشور بسیار مهم است و بنظر می‌رسد ملاحظات دیگری را نیز باید در نظر بگیریم.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا