اقتصاد کلان

هشدار سازمان بازرسی به بانک‌ها درباره سودسپرده‌ها

معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور با هشدار به شبکه بانکی کشور در رابطه با رعایت نرخ سود سپرده‌های بانکی، از برخورد با مدیران عامل بانک‌های متخلف در صورت تخطی از بخش‌نامه‌های بانک مرکزی پیرامون سود سپرده بانکی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ستار شیرعالی، معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای مراتب الزام بانک‌ها به رعایت موارد مذکور را به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری متذکر شد.

وی در این نامه نوشته است: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در برخی بانک‌ها و عدم رعایت مقررات ابلاغی بانک مرکزی در این رابطه (بخشنامه‌های منتهی به ۲۸۰۳۷۳/۰۱ مورخ ۱۰/۱۱/۱۴۰۱)، علاوه بر اینکه موجب افزایش بهای تمام شده پول شده، بلکه رقابت ناسالم در شبکه بانکی را به منظور جذب حداکثری منابع افزایش داده است؛ به گونه‌ای که برخی بانک‌ها بدون در نظر گرفتن عواقب ناگوار و جبران‌ناپذیر افزایش سود سپرده‌های سپرده‌گذاران بر تراز مالی بانک، به‌رغم هشدارهای قبلی، با هدف حفظ و افزایش سهم خود از منابع سپرده‌ای، همچنان در پی جذب سپرده از طریق افزایش نرخ سود سپرده‌ها هستند که در نهایت منجر به تشدید ناترازی در برخی بانک‌ها خواهد شد.

شیرعالی با تاکید بر اینکه مطابق با مفاد نامه اشاره شده موضوع نحوه پرداخت سود به سپرده‌های بانکی در سطح تمامی بانک‌ها و در کل کشور برای سال ۱۴۰۳ در دستورکار بررسی سازمان بازرسی قرار دارد، خاطرنشان کرد: با عنایت به اهمیت و حساسیت موضوع در شرایط فعلی نظام بانکی، در صورت ملاحظه هرگونه تخطی از بخشنامه‌های بانک مرکزی، اقدامات قانونی لازم در ارتباط با عملکرد غیرقانونی مدیران عامل بانک‌ها و اعضای هیئت مدیره توسط آن سازمان صورت خواهد پذیرفت.

وی از بانک مرکزی خواست که به عملکرد شبکه بانکی در این رابطه نظارت مستمر به عمل آورده و گزارش اقدامات آن بانک را به سازمان بازرسی کل کشور منعکس کند.

 ضمنا مردم می‌توانند گزارش‌های تخلفات احتمالی بانک‌ها و موسسات اعتباری را به درگاه ۱۳۶ اعلام کنند تا حسب مورد با هر تخلفی در این رابطه برخورد شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا