امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

حلقه‌های زنجیره صنعت مرغ بازسازی شد

وزیر جهادکشاورزی گفت: در ابتدای سکانداری، ترمیم زنجیره تولید و بازسازی گله مرغ اجداد و مادر در دستورکار قرار گرفت و تامین نهاده مطمئن، واحدهای تولیدکننده را روی ریل فعال‌سازی به حرکت درآورد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی جوجه‌ریزی بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه را رکورد بی‌نظیر صنعت مرغ در کشور عنوان کرد و گفت: شیب نزولی جوجه‌ریزی و مرغ آماده کشتار در اواخر سال ۱۴۰۱ آغاز و در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ با شیب تند به نقطه گسست زنجیره تولید مرغ رسیده بود.

وی ادامه داد: کاستی تولید تنها در گوشت مرغ نبود، بلکه این نقصان در تخم‌مرغ هم نمود داشت و این دو منبع پروتئین پرمصرف سفره مردم، بازار پر نوسانی را تجربه می‌کرد و دولت ناگزیر از واردات گوشت مرغ گرم و منجمد از مبادی ترکیه و برزیل شد.

وی در همین رابطه به کارشکنی برخی واردکنندگان به منظور افزایش تنش کمبود این دو محصول در بازار داخل اشاره کرد و افزود: اهمیت امنیت غذایی و تأمین نیاز از تولید داخل در چنین مواقعی صد چندان می‌شود و سوءاستفاده کشورهای مبدا واردات از بازار متشنج داخل، قیمت تمام شده واردات را برای کشور واردکننده، افزایش می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری این نکته که تأمین نیاز داخل از طریق واردات در صورت تأمین اعتبار باز هم غیر ممکن است، گفت: به صرف مهیا بودن همه عوامل، تأمین نیاز گوشت مرغ کشور از راه واردات به دلیل نیاز این تناژ از کالا به لجستیک عظیم حمل و نقل، غیر ممکن است.

نیکبخت برای حل این مشکل از راهبرد تأمین نیاز از تولید داخل در آغاز مسؤولیت وزارت جهاد کشاورزی گفت و تصریح کرد: ترمیم زنجیره تولید و بازسازی گله مرغ اجداد و مادر در دستور کار قرار گرفت و تأمین نهاده مطمئن، واحدهای تولیدکننده را بر روی ریل فعال‌سازی به حرکت درآورد.

وی مهرماه سال گذشته را سرآغاز شتاب گرفتن تولید مرغ و تکمیل حلقه زنجیره تولید آن دانست و گفت: تعریف هدف ۱۳۰ میلیون مرغ آماده کشتار و پیگیری لحظه به لحظه تولید در استان‌ها، گره کور نوسان بازار را گشود و ثبات در بازار تأثیر خود را نشان داد.

نیکبخت حفظ تولید را در فروردین ۱۴۰۳ که به طور سنتی تولید مرغ هر ساله با کاهش مواجه می‌شد را نمونه‌ای از پیام «تولید بدون توقف» خواند و افزود: این تلاش شبانه روزی در اردیبهشت ۱۴۰۳ جوجه‌ریزی را به بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه و مرغ آماده کشتار را از ۱۳۷ میلیون قطعه در هر ماه فراتر برده است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: بازار مرغ و تخم‌مرغ با دنباله روی از الگوی تولید بیشینه با هدف صادرات، ضمن تأمین کافی نیاز داخل، تکمیل ذخایر راهبردی، صادرات تخم مرغ را از ابتدای امسال تاکنون به رقم ۳۷ هزار تن رسانده که بازار این محصولات، یکنواختی و پایداری را تجربه می‌کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا