انرژی

چراغ نیروگاه‌ها در این دولت خاموش نشد

افزایش ظرفیت ۹۰۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های حرارتی در دولت مردمی موجب شد تا تجربه خاموشی‌ها در دولت قبل تکرار نشود و در ۱۰۰۰ روز گذشته چراغ هیچ خانه‌ای خاموش نشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ناترازی در تولید و مصرف و عدم سرمایه‌گذاری در حوزه ارتقای نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ منجر به انتشار جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده شد، موضوعی که تاثیرات منفی زیادی در بخش‌های مختلف بر جای گذاشت، دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی شروع به‌کار دغدغه تامین برق را داشت همین مساله نیز موجب شد تا برنامه‌ریزی‌های متعددی را انجام دهد.

همچنین بخوانید

برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دولت سیزدهم موجب افزایش ۹۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی در کشور شد از آنجایی که این نیروگاه‌ها نیز نقش عمده‌ای در تامین برق کشور دارند، خاموشی نصیب کشور نشد. درواقع این مهم از طریق سنکرون ۴۶ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۶۵۸۴ مگاوات، رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت ۲۰۰۰ مگاوات و ۳۸۰ مگاوات واحدهای مقیاس کوچک محقق شده است.

ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با افتتاح پروژه‌های جدید در دولت سیزدهم به ۷۵ هزار و ۷۶۷ مگاوات رسیده است، در حاضر حاضر ۶۲۹ واحد تولید برق حرارتی در ۱۴۵ نیروگاه کشور وظیفه تامین ۹۴ درصد انرژی مورد نیاز مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند. واحدهای حرارتی سنکرون شده در دولت سیزدهم شامل ۳۳ واحد گاز در نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی هنگام، ایران ال ان جی(سه واحد)، قشم پاسارگارد، آریان زنجان(دو واحد)، مهتاب کویر(دو واحد)، شهید باکری (دو واحد)، تربت‌حیدریه (دو واحد)، فولاد بوتیا، دوکوهه، فولاد مبارکه (دو واحد)، المینیوم المهدی، فولاد غرب آسیا، سبزوار، گل‌گهر و واحدهای گازی کوچک میانرود، زاهدان (سه واحد)، صبای دهلران (چهار واحد)، پتروشیمی کردستان (سه واحد) و پتروشیمی کرمانشاه مجموعا به ظرفیت چهار هزار و ۶۷۳ مگاوات بوده است.

همچنین در این مدت ۱۴ واحد بخار در نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه (دو واحد)، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی (دو واحد)، غرب‌کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان (دو واحد) و کربنات سدیم سمنان نیز با ظرفیت دو هزار و ۱۷۱ مگاوات به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

این واحدهای بخار جدید بدون مصرف سوخت اضافی و از طریق حرارت اگزوز واحد گاز قبلی در حال فعالیت هستند و احداث این واحدها منجر به صرفه‌جویی سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعبی مصرف سوخت در طول سال شده است.

تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تنها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار مؤثر است و در سال‌های آینده شاهد تأثیرات گسترده آن خواهیم بود. تنها از محل افتتاح این واحدهای جدید سالانه سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

در دو ماه نخست امسال بخش اعظم برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین شده، میزان تولید برق واحدهای گازی در این مدت با افزایش دو درصدی به ۹ میلیون مگاوات و سهم تولید واحدهای بخاری نیز به بیش از ۱۱ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

توسعه نیروگاه‌های حرارتی در این دولت نه تنها موجب دور زدن خاموشی‌ها و افزایش توان تولید برق کشور شد بلکه کاهش ناترازی، اشتغال‌زایی و ایجاد برق پایدار را به دنبال داشت مباحثی که جزو افتخارات دولت سیزدهم قلمداد می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا