اقتصاد کلان

بیشترین افزایش و کاهش قیمت خوراکی‌ها اعلام شد

طبق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت ۵۳ قلم از کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در اردیبهشت ماه منتشر شده که بر اساس آن بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام گوشت گوسفند، گاو و گوساله بوده و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به گروه مرغ ماشینی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طبق اعلام مرکز آمار ایران،متوسط قیمت ۵۳ قلم از کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در اردیبهشت ماه منتشر شده که بر اساس آن بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام «گوشت گوسفند» با ۴.۵ درصد و  «گوشت گاو و گوساله» با ۱.۳ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «مرغ ماشینی» با ۳.۸- درصد است.

تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:

نان و غلات

در این گروه، اقلام «رشته آش» با ۱۵ درصد و «برنج ایرانی درجه یک» با ۳.۵ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام «گوشت گوسفند» با ۴.۵ درصد و «گوشت گاو و گوساله» با ۱.۳ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «مرغ ماشینی» با ۳.۸- درصد  است.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «شیر خشک» با ۳.۱ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «تخم مرغ ماشینی» با ۵.۴- درصد  است.

میوه و خشکبار

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «لیمو ترش» با ۱۱.۷ درصد، «پرتقال» با ۸.۳ درصد است و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «هندوانه» با ۲۱.۹- درصد است.

سبزیجات و حبوبات

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «گوجه فرنگی» با ۱۴.۷ درصد، «سیب زمینی» با ۱۳.۶ درصد و «هویج فرنگی» با ۱۲.۱ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به  «خیار» با ۷.۷- درصد و «بادمجان» با ۵.۳- درصد است.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «چای خارجی بسته‌ای» با ۵.۱ درصد، «قند» با ۵.۰ درصد و «شکر» با ۳.۷ درصد است.

گفتنی است؛ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، از ۵۳ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد ۲۲ قلم، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری کشور (۳۱.۶ درصد) داشته‌اند.

بیشترین افزایش و کاهش قیمت خوراکی‌ها اعلام شد

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا