انرژی

دعوت عربستان از وزیران اوپک پلاس برای ملاقات در ریاض

عربستان سعودی از وزیران نفت اوپک پلاس دعوت کرد برای برگزاری نشست دوم ژوئن (۱۳ خرداد) خود به منظور بحث درباره یک توافق پیچیده، به ریاض سفر کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شینگیس الیاسوف، مشاور وزیر انرژی قزاقستان در تماس تلفنی با رویترز گفت: الماسادم ساتکالیف، وزیر انرژی قزاقستان به ریاض سفر خواهد کرد. اما این مشاور درباره حضور سایر وزیران اوپک پلاس در این نشست، توضیحی نداد.

همچنین بخوانید

گروه اوپک پلاس که از اوپک و متحدانش نظیر روسیه تشکیل شده است، از اواخر سال ۲۰۲۲، در واکنش به رشد تولید نفت آمریکا و سایر تولیدکنندگان غیرعضو این گروه، چند سلسله کاهش تولید داوطلبانه را به اجرا گذاشته است.

اوپک پلاس در حال حاضر تولیدش را مجموعا ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۵.۷ درصد از تقاضای جهانی، محدود کرده است. این کاهش شامل ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز محدودیت عرضه اعضای اوپک پلاس تا پایان سال ۲۰۲۴ و ۲.۲ میلیون بشکه در روز محدودیت عرضه اضافی برخی از اعضای گروه است که قرار است در ژوئن، خاتمه پیدا کند.

سه منبع آگاه از مذاکرات اوپک پلاس پنج شنبه گذشته اظهار کردند: توافق روز یکشنبه ممکن است شامل تمدید بخش یا کل محدودیت عرضه ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ و تمدید بخش یا کل محدودیت عرضه اضافی برای سه ماهه سوم یا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ باشد.

یک منبع دیگر که یکی از نمایندگان اوپک پلاس است، روز جمعه گفت: دیدار روز یکشنبه، تصمیماتی درباره سال ۲۰۲۵ می‌گیرد.

دو منبع آگاه گفتند: تمدید بخشی از محدودیت عرضه در سال آینده، با شرط این که اوپک پلاس در خصوص آمار ظرفیت تولید جدید اعضای این گروه موافقت کند، امکان پذیر است.

قیمت نفت امسال رشد کرده است اما تقاضای ضعیف و چشم انداز بالا ماندن نرخ‌های بهره به مدت طولانی‌تر در اقتصادهای بزرگ، بر آن سنگینی کرده است. نفت برنت از رکورد ۹۲ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه در آوریل، به زیر ۸۲ دلار رسیده است.

سلسله دیدارهای اوپک پلاس

انتظار نمی‌رود همه وزیران اوپک پلاس برای دیدار روز یکشنبه که همچنان به طور رسمی به عنوان یک دیدار آنلاین اعلام شده است، به ریاض بروند.

سلسله دیدارهایی قرار است از ساعت یک و ۳۰ دقیقه روز یکشنبه به وقت تهران برگزار شود.

دعوت به پایتخت عربستان سعودی، دومین تغییر برنامه است. اوپک پلاس در ابتدا قرار بود جلسه خود را به صورت حضوری در مقر اوپک در وین برگزار کند اما بعدا، آن را به یک دیدار آنلاین تغییر داد.

اوپک پلاس در تلاش برای توافق روی ظرفیت جدید تولید نفت برای کشورهای عضو خود تا پایان سال ۲۰۲۴ است. این مسئله در گذشته، تنش‌هایی را ایجاد کرده است زیرا هر کشوری بر اساس ظرفیت ملی خود، هدف تولیدی را محاسبه کرده است.

روری جانستون، موسس شرکت تحقیقات نفتی «کامادیتی کانتکست» اظهار کرد: اگر محدودیت عرضه اوپک پلاس در سال ۲۰۲۵ ادامه پیدا کند، مسئله بررسی ظرفیت برنامه‌ریزی شده و تنظیم دوباره سطح تولید مبنا را ایجاد خواهد کرد که تا اواخر امسال، حل و فصل نخواهد شد.

کشورهایی که کاهش تولید اضافی انجام داده‌اند شامل الجزایر، عراق، قزاقستان، کویت، عمان، روسیه، عربستان سعودی و امارات عربی متحده هستند.

هلیما کرافت، از شرکت «آر بی سی کپیتال» در این باره گفت: با توجه به علاقه شاهزاده عبدالعزیز، وزیر انرژی عربستان سعودی، برای تغییرات غیرمنتظره، تغییر برنامه در قالب کاهش تولید عمیق‌تر را نمی‌توان منتفی دانست.

وزیر انرژی عربستان مکررا گفته است دوست دارد بازار نفت را در حدس و گمان نگه دارد و سفته‌بازان را مجازات کند.

بر اساس گزارش رویترز، نشست اوپک پلاس با فروش جدید سهام غول نفتی آرامکوی سعودی مصادف شده که ممکن است ۱۳.۱ میلیارد دلار درآمد نصیب دولت عربستان سعودی کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا