صنعت، معدن، تجارت

دستورالعمل جدید فروش نان، تاثیری در قیمت ندارد؛ نان گران نمی شود

دبیرکل اتاق اصناف با بیان اینکه قیمت نان طی ۴ سال گذشته افزایش نیافته است، گفت: پس از مصوبه دستورالعمل فروش اینترنتی نان قیمت‌ها کاهشی یا افزایشی نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پیرو مصوبه و تصمیم کارگروه تنظیم بازار و با هدف ساماندهی فروش اینترنتی نان (سکوها و فروشگاه‌های اینترنتی، فروش تلفنی و …)، دستورالعمل فروش اینترنتی نان ششم خرداد ماه از سوی اتاق اصناف ایران ابلاغ شد.

بر اساس ماده (۳) این دستورالعمل، قیمت و وزن نان عرضه شده توسط نانوایی‌های یارانه‌ای در سکوها می‌تواند «مطابق نرخ نامه مصوب» یا «به صورت رقابتی» باشد. در حالت اول، متناسب با حجم فروش نان، نانوایی‌های یارانه‌ای (نوع ۱ و ۲) بر روی سکو، کمک هزینه نانوا، مشابه فروش حضوری پرداخت می‌شود. همچنین ماده (۴) این دستورالعمل تاکید دارد: «نرخ و مقدار انواع افزودنی به نان (کنجد، سبوس، انواع سبزیجات و …) هزینه خدمات فروش غیرحضوری، هزینه بسته‌بندی و هزینه حمل و تحویل نان، می‌تواند به صورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین و باید به صورت شفاف و تفکیک شده در صورتحساب الکترونیکی فروش درج شود. تبصره: سقف نرخ انواع افزودنی‌ها و خدمات سکو (بسته بندی، حمل و نقل و …) با پیشنهاد اتاق اصناف شهرستان و تأیید کمیسیون نظارت شهرستان‌ها تعیین می‌شود.»

بر اساس اطلاعات واصله از معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، رعایت دستورالعمل فروش اینترنتی نان از سوی تمامی واحدهای صنفی خبازی الزامی بوده و به موجب رعایت نوبت‌دهی مشتریان حضوری و غیرحضوری مطابق ماده (۵) دستورالعمل، زیرساخت نوبت‌دهی در سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان ایجاد شده است.

دستورالعمل فروش اینترنتی نان، تأثیری در قیمت‌ها ندارد

علی توسطی دبیرکل اتاق اصناف ایران در این ارتباط با بیان اینکه این دستورالعمل در تداوم تصمیم گیری مصوبه جلسه کارگروه تنظیم بازار است، اظهار کرد: با توجه به آنکه فروش اینترنتی نان مخاطب بیشتری پیدا کرده، این مصوبه برای ساماندهی و شفاف سازی قیمت نان از طریق کارگروه تنظیم بازار اعلام شد و عملیاتی شدن آن نیز اجباری است. هدف اصلی این مصوبه نیز شفاف سازی قیمت و جلوگیری از هدر رفت نان، و جلب رضایتمندی مردم و نظارت بیشتر است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه و برای جلوگیری از قیمت گذاری سلیقه‌ای، سکوها موظف شده‌اند که شماره پایانه نانوا، نرخ نان، نوع نان، وزن چانه، نرخ حجم کالا و لوازم جانبی را روی صورت حساب الکترونیک درج و برای مصرف کننده ارسال کنند. پیشتر روی افزودنی‌ها که برای جلب رضایت مشتری ایجاد شده بود نظارتی وجود نداشت اما امروز سکوها و نانوایی‌ها باید قیمت‌های مشخص شده را به کمیسیون نرخ گذاری اتحادیه مربوطه و اتاق اصناف شهرستان اعلام کرده تا مورد تأیید قرار گیرد و قیمت‌ها در چارچوب مشخص به مصرف کننده عرضه شود.

دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه پس از این مصوبه قیمت خرید اینترنتی نان کاهش چندانی نخواهد داشت، یادآور شد: قیمت نان به مدت ۴ سال است که افزایش نیافته و افزایش قیمت‌ها مربوط به هزینه حمل و افزودنی هاست که باید به هر طریقی احصاء شود و سکوها با شرایط مشخص شده نان را به فروش برسانند. اگر افزایشی نیز صورت گیرد توافق بین خریدار و فروشنده است که به خدمات بیشتر مربوط می‌شود.

ویگفت: پس از این مصوبه قیمت‌ها کاهشی یا افزایشی نخواهند بود بلکه نظارت بر قیمت‌ها هدف این مصوبه است. این طرح به صورت آزمایشی طی ۳ ماه عملیاتی می‌شود تا آسیب شناسی صورت گیرد و نقاط قوت و ضعف آن احصاء شده و در ۳ ماه بعد قطعیت خواهند یافت. این طرح به افزایش یا کاهش قیمت منتهی نمی‌شود بلکه نظارت کامل در دستور کار قرار دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا