اقتصاد کلان

رشد اقتصادی ترکیه از گروه ۲۰ پیشی گرفت

رشد اقتصادی ترکیه در سه ماهه اول ۵.۷ درصد ثبت شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اداره آمار ترکیه اعلام کرد که اقتصاد ترکیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به صورت سالانه ۵.۷ درصد رشد کرده است.

این موسسه آماری اعلام کرد تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در دوره ژانویه تا مارس به ۸.۸ تریلیون لیر ترکیه (۲۸۵.۵۷ میلیارد دلار) رسیده است.

در این بیانیه آمده است: «با تجزیه و تحلیل فعالیت‌هایی که تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند؛ افزایش ۱۱.۱ درصد در ساخت‌وساز، ۵.۵ درصد در اطلاعات و ارتباطات ثبت شد». در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، تولید ناخالص داخلی این کشور چهار درصد افزایش یافت.

مهمت شیمشک، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه گفت که ترکیه گام‌های قاطعی را به سوی اهداف خود برمی‌دارد.

وی تاکید کرد: با سیاست‌های منطقی، قابل پیش‌بینی و مبتنی بر قانون، اقتصاد ترکیه به سمت رشد متعادل‌تر و پایدارتر حرکت می‌کند. سهم خالص تقاضای خارجی در رشد به میزان ۱.۶ واحد، پس از پنج فصل مثبت بود.

همچنین نرخ بیکاری تعدیل شده فصلی به ۸.۷ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح در ۴۴ فصل گذشته است.

وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه اظهار کرد با شرایط خارجی حمایتی بیشتر و تقاضای داخلی معتدل در نیمه دوم، سهم مثبت خالص تقاضای خارجی را در رشد امسال پیش‌بینی می‌کنیم.

وی افزود: با کمک برنامه ما، رشد متوازن مجدد، کاهش کسری حساب جاری، افزایش اعتماد، بهبود انتظارات و تسریع ورود منابع خارجی به کاهش تورم کمک شایانی خواهد کرد.

وزارت بازرگانی ترکیه یادآور شد که اقتصاد این کشور در ۱۵ فصل گذشته رو به افزایش بوده است.

این وزارتخانه اعلام کرد با آخرین رقم، ۵.۷ درصد، ترکیه بالاترین رقم رشد را در بین اقتصادهای اتحادیه اروپا و گروه ۲۰ را به ثبت رسانده است که ارقام تولید ناخالص داخلی تاکنون این مورد را نشان داده است.

جودت یلماز، معاون رئیس‌جمهور این کشور نیز در پلتفرم ایکس گفت که تولید ناخالص داخلی سالانه ترکیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به بالاترین سطح تاریخی ۱.۱۶ تریلیون دلاری رسیده است.

وی بیان کرد در دوره کاهش کسری حساب جاری، افزایش ذخایر و بهبود شاخص‌های ریسک هستیم و با نتایجی که کشور به صورت ماهانه در مبارزه با تورم که اولویت اصلی محسوب می‌شود، به دست آورده است، تورم در نیمه دوم سال به صورت سالانه کاهش می‌یابد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: ما به اجرای برنامه میان‌مدت خود با عزم راسخ برای دستیابی به رشد پایدار، متعادل و فراگیر و افزایش دائمی رفاه ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا