بین الملل

رشد اقتصادی هند از ۸ درصد گذشت

اقتصاد هند در سال مالی منتهی به مارس رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر اساس گزارش وزارت آمار هند، تولید ناخالص داخلی این کشور ۸٫۲ درصد افزایش یافته و وضعیت هند را به‌عنوان سریع‌ترین رشد اقتصادی بزرگ جهان تثبیت کرده است. این نرخ رشد بالاتر از پیش‌بینی ۷٫۶ درصدی دولت مودی بوده است.

همچنین بخوانید

برای سه‌ماهه پایانی سال مالی، تولید ناخالص داخلی هند با نرخی سریع‌تر از حد انتظار ۷٫۸ درصدی، در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش‌یافته است. تولید ناخالص داخلی در دوره اکتبر تا دسامبر ۸٫۶ درصد افزایش‌یافته بود.

مودی باسابقه اقتصادی درخشان خود طی ۱۰ سال گذشته دوباره برای به قدرت رسیدن رقابت می‌کند. این کشور طی این دوره از نهمین اقتصاد بزرگ جهان به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان رسید. این کشور همچنین بیشترین درصد رشد تولید ناخالص داخلی را در طول یک دهه در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ تجربه کرده است.

توسعه پایدار، هند را در رتبه‌های بالاتر از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان قرار می‌دهد و برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند که این کشور تا سال ۲۰۲۷ پس از آمریکا و چین رتبه سوم را کسب کند.

هند به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان جایگزین چین برای کشورها و شرکت‌هایی که به دنبال تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تأمین خود هستند، به‌ویژه به دلیل تیره شدن روابط بین واشنگتن و پکن، در نظر گرفته می‌شود. برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، از جمله تأمین‌کننده اپل فاکسکان، در حال گسترش فعالیت‌های خود در هند هستند.

به گفته اقتصاددانان بعد از چین، هند تنها اقتصادی است که به دلیل بازار بزرگش می‌تواند به صرفه‌جویی در تولید دست یابد. این کشور یکی از معدود اقتصادهایی است که در بخش‌های مختلف علاقه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. اما علیرغم سرخوشی پیرامون ارقام رشد، اقتصاددانان می‌گویند که در دهه آینده چالش‌های عظیمی پیش روی اقتصاد هند وجود دارد.

مثلاً دولت جدید باید صدها میلیون شغل برای جمعیتی ایجاد کند که عمدتاً فقیر هستند. جمعیت هند با میانگین سنی ۲۹ سال، یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های جهان است، اما این کشور هنوز نمی‌تواند از مزایای اقتصادی بالقوه حاصل از جمعیت جوان خود بهره‌مند شود.

بر اساس گزارش اخیر سازمان بین‌المللی کار، هندی‌های تحصیل‌کرده بین ۱۵ تا ۲۹ سال بیشتر از کسانی که هیچ تحصیلی ندارند، بیکار می‌شوند. طبق این گزارش، نرخ بیکاری جوانان در هند اکنون بالاتر از سطح جهانی است.

یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای بلندمدت پیش روی اقتصاد هند تغییرات آب و هوایی است. کارشناسان می‌گویند که این کشور به‌ویژه در برابر گرمای شدید آسیب‌پذیر است و وضعیت برخی از مکان‌ها در این کشور از محدودیت‌های بقای انسان فراتر می‌رود.

در اوایل این هفته، دهلی، پایتخت هند، بالاترین دمای خود را با ۴۹٫۹ درجه سانتی‌گراد ثبت کرد و موج گرمای طاقت‌فرسا مقامات را مجبور کرد که آغاز به جیره‌بندی آب کنند. کارشناسان می‌گویند که افزایش سطح جیوه در هند باعث معکوس شدن پیشرفت در کاهش فقر، سلامت و رشد اقتصادی می‌شود.

بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه در ماه آوریل انتظار می‌رود این کشور در سال ۲۰۳۰ حدود ۵٫۸ درصد از ساعات کاری روزانه را به دلیل استرس گرمایی از دست بدهد. به گفته این گزارش مشکل برای کارگران در فضای باز، به‌ویژه آن‌هایی که در کشاورزی و ساخت‌وساز مشغول به کار هستند، شدیدتر است، اما برای کارگران کارخانه‌های داخلی نیز دردسرساز خواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا