امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ایران رتبه ۲۳ تولید شیر در جهان را دارد

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران در تولید شیر رتبه ۲۳ جهان را در اختیار دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدابراهیم حسن نژاد، معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: شیر اولین غذای انسان است که از نظر عناصر و مواد غذایی غنی‌ترین ماده به شمار می‌رود که به علت اهمیت آن و برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد اهمیت شیر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی و تأکید مجدد بر اهمیت صنعت شیر و لبنیات؛ اولین روز ماه ژوئن به نام روز جهانی شیر نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی و سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی در جهت دستیابی به سرانه مطلوب تولید شیر خام با کیفیت به ازای هر نفر ۱۶۵ کیلوگرم و افزایش تولید ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تن در افق سال ۱۴۰۴ است.

حسن نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات لبنی کشور، بیش از ۱۸ میلیون تن ظرفیت تولید کارخانجات و کارگاه‌های صنایع تبدیلی ایجاد شده است. همچنین نزدیک به ۷ میلیون رأس دام سنگین در کشور داریم که در دو دسته صنعتی و غیرصنعتی، شیر خام و گوشت قرمز را تولید می‌کنند.

وی افزود: ایران در تولید شیرخام رتبه ۲۳ را در جهان دارد اما به لحاظ توانمندی ژنتیکی جایگاه دوم را در دام‌های صنعتی به خود اختصاص داده است.

حسن نژاد تصریح کرد: در اصلاح نژاد دام، توجه به ماده خشک و چربی شیر است که می‌تواند جایگاه ما را در اقتصادی کردن تولید شیر بهبود بخشد که در این زمینه برنامه‌های ویژه نیز داریم.

وی ادامه داد: امروزه میزان و حجم شیر در کشور رشد بالایی داشته و بدون نیاز به واردات خامه و کره، صادر کننده این محصولات هم هستیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بحث تنوع بخشی به نژادهای شیری یکی از اولویت‌های معاونت است، گفت: ما در کشور نژاد اصیل هلشتاین را داریم اما استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان برای حفظ دام‌های پر تولید و استفاده از جنین‌های دو منظوره گوشتی و شیری، از دیگر برنامه‌های معاونت دام است تا بتوانیم در آینده نزدیک به سطح بالاتری از اقتصادی کردن واحدهای شیری برسیم.

حسن نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: استفاده از مواد ژنی تعیین جنسیت شده در گله‌های صنعتی و ماده زا شدن دام‌ها می‌تواند ارتقا واحد تولیدی مؤثر باشد.

وی در رابطه با میزان تولید شیر در کشور عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۱۲ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود که عمدتاً در واحدهای صنعتی تولید و به صنایع تبدیلی تحویل داده می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه زنجیره‌ها گفت: باید زنجیره‌ها را گسترش دهیم تا تمام دامداران بتوانند از ارزش افزوده محصول نهایی بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف لبنیات و شیر در کشور باید افزایش یابد، گفت: شیر تولیدی باید ابتدا وارد سفره خانواده ایرانی شود، فرهنگ مصرف آن باید از مهدکودک‌ها و مدارس شروع شود تا در آینده شیر جز غذای اصلی لحاظ شود.

حسن نژاد در پایان ابراز امیدواری کرد: در سال جاری که مزین به سال جهش تولید با مشارکت مردم است، بتوانیم در تولید و فرآوری این نعمت الهی کوشا باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا