انرژی

سهام ۱۲ میلیارد دلاری آرامکو چند ساعته فروش رفت

عرضه ۱۲ میلیارد دلار سهام غول نفتی آرامکوی سعودی، مدت کوتاهی پس از گشایش در روز یکشنبه، تماما به فروش رفت.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق مفاد قرارداد که توسط بلومبرگ مشاهده شد، دولت در چند ساعت پس از باز شدن دفاتر، تقاضای همه سهام را داشت. دفاتر در محدوده قیمتی ۲۶.۷۰ ریال تا ۲۹ ریال تحت پوشش قرار گرفتند، اما بلافاصله مشخص نشد چه مقدار تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران خارجی بوده است.

همچنین بخوانید

ارزش سهام آرامکو در روز یکشنبه، با ۲.۹ درصد کاهش، به ۲۸.۳۰ ریال رسید و ارزش این غول نفتی را به حدود ۱.۸ تریلیون دلار رساند. در ابتدای سال میلادی جاری که نخستین اخبار از تصمیم دولت عربستان سعودی برای فروش سهام آرامکو منتشر شد، سهام این شرکت حدود ۱۴ درصد کاهش یافت و در حال حاضر، در پایین‌ترین حد خود در بیش از یک سال گذشته معامله می‌شود.

در سال ۲۰۱۹، عرضه اولیه عمومی ۲۹.۴ میلیارد دلاری سهام آرامکو، سفارش‌های خرید به ارزش ۱۰۶ میلیارد دلار را جذب کرد. برای جدیدترین فروش سهام، توجهات به سرمایه‌گذاران خارجی معطوف شد که تا حد زیادی، به ارزش‌گذاری آرامکو در زمان اعلام عرضه اولیه عمومی این شرکت در سال ۲۰۱۹، اعتنایی نکردند و باعث شدند دولت عربستان سعودی برای فروش سهام آرامکو، به خریداران داخلی تکیه کند.

یکی از نقاط قوت سهام عرضه شده، برخورداری از یکی از بزرگترین سودهای نقدی در صنعت نفت است. سرمایه‌گذارانی که حاضرند ارزش گذاری بالا و عدم وجود بازخرید را نادیده بگیرند، می‌توانند از ۱۲۴ میلیارد دلار پرداخت سالانه بهره مند شوند که طبق برآورد بلومبرگ اینتلیجنس، بازدهی سود نقدی آرامکو را به ۶.۶ درصد می‌رساند.

دولت سعودی ۸۲ درصد از سهام آرامکو و صندوق سرمایه دولتی این کشور، ۱۶ درصد سهم آن را در اختیار دارد. دولت عربستان سعودی پس از این عرضه که برنامه‌ریزی آن سال‌ها زمان برد، همچنان بزرگترین سهامدار آرامکو خواهد بود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ گفته بود دولت به دنبال فروش میزان بیشتری از سهام آرامکو در آینده خواهد بود. این طرح‌ها، یک سال قبل سرعت گرفت و عربستان سعودی، کار با مشاورانی را آغاز کرد که مامور بررسی عملی بودن عرضه ثانویه سهام شدند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عایدی حاصل از این فروش، به تامین مالی پروژه‌های متنوع سازی اقتصاد عربستان سعودی که شامل ورود به حوزه هوش مصنوعی و صنعت گردشگری، ورزش و شهر آینده گرای نئوم است، کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا