اقتصاد کلان

گمرک خواستار رفع ابهام مصوبه ممنوعیت واردات آیفون شد

گمرک ایران امروز دوباره در نامه‌ای خواستار رفع ابهام و تعیین تکلیف در خصوص مصوبه پیشنهادی سازمان توسعه تجارت برای ممنوعیت واردات گوشی‌های تلفن همراه هوشمند با برند تجاری «اپل» شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اخیرا تصویب‌نامه هیئت وزیران در خصوص «تعیین اصلاحات تعرفه ای (۳۷۲) ردیف شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت برخی از فصول کتاب مقررات صادرات و واردات» منتشر شده بود که بر اساس آن با توجه به ممنوعیت واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل، در صورت لغو ممنوعیت آن در آینده توسط مراجع ذیصلاح، سود بازرگانی آن به میزان ۹۶ درصد پیش بینی خواهد شد.

بعد از انتشار این تصویب‌نامه، گمرک ایران در نامه‌ای اعلام کرده که واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری Apple ممنوع است و در صورت لغو ممنوعیت ورود توسط مراجع ذیصلاح، سود بازرگانی آن به میزان ۹۶ درصد تعیین شده است.

با این حال هر دو نامه دارای ابهاماتی بود؛ چراکه تاکنون ممنوعیت برند Apple به طور کامل ممنوع نبوده و آیفون‌های ۱۲ و ۱۳ و مدل‌های قبل از آن به کشور وارد می‌شد. با این حال با این دو ابلاغیه جدید این ابهام ایجاد شده که آیا واردات آیفون به طور کامل به کشور ممنوع شده است؟ همچنین این سوال درباره تعیین تعرفه ۹۶ درصدی هم وجود داشت که آیا این تعرفه برای همه مدل‌های آیفون (در صورت رفع ممنوعیت) اعمال خواهد شد یا فقط برای آیفون ۱۴ به بالا در نظر گرفته شده است؟

سازمان توسعه تجارت: واردات آیفون ۱۲ و ۱۳ ممنوع نیست

اما پیگیری ایسنا از سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد ممنوعیت واردات مطرح شده در این نامه‌ها مربوط به مدل‌های ۱۴ به بعد است و ممنوعیت جدید در رابطه با ورود آیفون به کشور وضع نشده است.

با این حال آنطور که سازمان توسعه تجارت به ایسنا اعلام کرده، سود بازرگانی ۹۶ درصد برای همه مدل‌های آیفون در نظر گرفته شده است.

گمرک: همچنان مبهم است

با وجود اینکه جزئیات مربوط به ممنوعیت ورود آیفون به کشور از سوی سازمان توسعه تجارت اعلام شد، گمرک ایران امروز دوباره در نامه‌ای خواستار رفع ابهام و تعیین تکلیف در خصوص مصوبه پیشنهادی سازمان توسعه تجارت برای ممنوعیت واردات گوشی‌های تلفن همراه هوشمند با برند تجاری «اپل» شده است.

در این نامه، محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران، به ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به ماده (۴) قانون مقررات صادرات و واردات که بر اساس آن ابلاغ تغییرات سود بازرگانی و مقررات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد، گفته که گمرک ایران براساس تکالیف قانونی مجری سیاست‌های ابلاغی و مسئول وصول عایدات دولت است.

او همچنین با اشاره به ابهامات مطرح شده و سوالات مکرر و متعدد خدمت‌گیرندگان، بازرگانان و مصرف‌کنندگان در این خصوص و با توجه به اثرات درآمدی و پیامدهای احتمالی خواسته که مواردی بررسی و گمرک از نتیجه و همچنین پیشنهادات اصلاحی احتمالی، در اسرع وقت مطلع شود.

از جمله ابهاماتی که از سوی گمرک مطرح شده این سوال است که آیا واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل، با توجه به اضافه شدن یک بند به مندرجات ذیل یادداشت فصل ۸۵، ممنوع است یا خیر و در صورتی که ممنوعیت موضوع بند یادداشت مذکور به صورت عام نبوده، مشخص شود واردات چه مدل‌هایی از تلفن همراه با نشان تجاری یاد شده طبق مصوبه مزبور ممنوع است؟

موضوع دوم که باید رفع ابهام شود این است که با توجه به اینکه در متن توضیحات بند اضافه شده به یادداشت‌های فصل ۸۵ ذکر شده “در صورت لغو ممنوعیت در آینده توسط مراجع ذیصلاح سود بازرگانی نشان تجاری یاد شده ۹۶ درصد پیش بینی خواهد شد”، به روشنی مشخص نیست در حال حاضر و با ابلاغ این مصوبه سود بازرگانی تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری یاد شده چه مقدار است.

همچنین مشخص شدن سود بازرگانی به صورت روشن برای تعیین ارزش کالای قاچاق موضوع بند “ح” ماده ۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضروری است.

گفتنی است از ابتدای پاییز ۱۴۰۱ واردات آیفون ۱۴ به بالا به شکل تجاری و مسافری به کشور ممنوع شد. این تصمیم باعث شد قیمت آیفون ۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آیفون ۱۴ و ۱۵ قاچاق گران‌تر شده و در حال حاضر هم عده‌ای ترجیح می‌دهند با پول کمتر از آخرین تکنولوژی موجود استفاده کنند و در کنار آن با استفاده از یک موبایل ارزان قیمت سیم کارت خود را فعال کنند و با جدیدترین مدل آیفون به اینترنت یک موبایل ارزان متصل شوند و کارهای خود را پیش ببرند.  

مدتی بعد هم سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت که بعید است تصمیم ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بالا عوض شود و ورود، استفاده، به کارگیری و فروش این موبایل ممنوع است. همچنین پیرو ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از هفته دوم مهر ماه فرایند جمع آوری گوشی‌های آیفون قاچاق ۱۴ و ۱۵  از بازار آغاز شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا