صنعت، معدن، تجارت

گمرک استعلام کرد؛ واردات آیفون ممنوع است یا خیر؟

گمرک برای رفع ابهام و تعیین تکلیف واردات یا ممنوعیت واردات تلفن همراه آیفون از سازمان توسعه تجارت استعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از مصوبه هیأت وزیران در خصوص فهرست جدید سود بازرگانی واردات انواع کالا به کشور، تعیین شد که اگر ممنوعیت واردات محصولات اَپل برداشته شود، این محصولات مشمول نرخ ۹۶ درصدی حقوق ورودی خواهند بود. پس از این، دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه‌ای واردات تمام محصولات اَپل را با توجه به مصوبه دولت ممنوع اعلام کرد. در ادامه اما به فاصله کوتاهی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که ورود مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند آیفون (۱۴،۱۵ و بالاتر) ممنوع است اما مدل‌های قبلی آیفون (۱۲، ۱۳ و …) ممنوعیت ورود به کشور ندارند. با این وجود اعلام شد که سود بازرگانی ۹۶ درصد مربوط به همه برندهای آیفون است.

با توجه به حواشی زیادی که در این خصوص پیش آمد، حال محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران برای رفع ابهام و تعیین تکلیف مصوبه آیفونی سازمان توسعه تجارت استعلام کرده است.

در این نامه آمده است: همانگونه که مستحضرند؛ بر اساس ماده (۴) قانون مقررات صادرات و واردات، ابلاغ تغییرات سود بازرگانی و مقررات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌پذیرد گمرک ایران نیز بر اساس تکالیف قانونی مجری سیاستهای ابلاغی و مسئول وصول عایدات دولت است.

همانطور که از نص صریح متن تصویب نامه شماره ۳۶۸۹۱ ت ۶۲۴۵۱ ه مورخ ۱۴۰۳/۳/۱ هیأت وزیران و ردیف ۲۲۶ جداول ضمیمه بر می‌آید پیوست شماره ۱) به موجب نامه شماره ۲۸۰۸۰۹۵ مورخ ۱۴۰۳/۳/۶ دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت پیوست شماره ۲) به این سازمان واصل و عیناً طی ابلاغیه شماره ۱۴۰۳/۳۲۴۵۴۲ مورخ ۱۴۰۳/۳/۸ پیوست شماره (۳) به گمرکات اجرایی ابلاغ گردیده است. با عنایت به ابهامات مطرح شده و سوالات مکرر و متعدد خدمت گیرندگان بازرگانان و مصرف کنندگان در این خصوص و با توجه به اثرات درآمدی و پیامدهای احتمالی، مترتب مزید امتنان خواهد بود دستور فرمائید در خصوص موارد زیر بررسی و از نتیجه و همچنین پیشنهادات اصلاحی احتمالی در اسرع وقت این سازمان را مطلع نمایند.

۱- آیا واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل با توجه به اضافه شدن یک بند به مندرجات ذیل یادداشت فصل ۸۵، ممنوع است یا خیر؟

۲- در صورتی که ممنوعیت موضوع بند یادداشت مذکور به صورت عام ،نبوده، مشخص گردد واردات چه مدل‌هایی از تلفن همراه با نشان تجاری یاد شده طبق مصوبه مزبور ممنوع می‌باشد؟

۳- با توجه به اینکه در متن توضیحات بند اضافه شده به یادداشت‌های فصل ۸۵ ذکر گردیده «در صورت لغو ممنوعیت در آینده توسط مراجع ذی صلاح سود بازرگانی نشان تجاری یاد شده ۹۶ درصد پیش بینی خواهد شد»، به روشنی مشخص نیست در حال حاضر و با ابلاغ این مصوبه سود بازرگانی تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری یاد شده چه مقدار است؟

۴- مشخص شدن سود بازرگانی به صورت روشن برای تعیین ارزش کالای قاچاق موضوع بند «ح» ماده یک قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضروری است.

۵- با مد نظر قرار دادن ماده (۷) آئین نامه لزوم ثبت و اطلاع رسانی مقررات در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار موضوع تصویب نامه شماره ۱۷۹۷۶ ت ۱۱۳۴ ه مورخ ۱۴۰۲/۲/۹ هیأت وزیران، مقرراتی که علاوه بر دستگاه‌های اجرایی و کارکنان آنان برای سایر مردم حق با تکلیف ایجاد می‌نماید (۱۵) روز پس از انتشار در پایگاه مرتبط با معاونت حقوقی ریاست جمهوری لازم‌الاجرا است. بنابراین با توجه اینکه تصویب نامه مزبور حق و تکلیفی برای مردم ایجاد نموده و تاریخی برای اجرای آن در متن مصوبه قید نشده، دستور فرمائید تاریخ دقیق اجرای تصویب نامه یاد شده را برای رعایت حقوق مکتسب موضوع ماده (۱۱) آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، مشخصاً اعلام نمایند. همانند گذشته همکاران گمرک آمادگی دارند در راستای ایجاد شفافیت در جلسه حضوری موارد لازم تبیین تا پس از جمع بندی و ابلاغ اجرای مقررات به صورت شفاف و از پیش اعلام شده میسر گردد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا