اقتصاد کلان

پیروزی ترامپ با دور جدیدی از جنگ‌های تجاری همراه است؟

با احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، تحلیلگران بازار، تاثیر بالقوه دور جدیدی از جنگ‌های تجاری را ارزیابی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس اظهارنظرهای اورکر آی‌اس‌آی، شرکت خدمات مالی آمریکایی، احتمالا دولت دوم ترامپ دوباره نوسانات را به بازارها وارد می‌کند.

گروه اورکور اظهار کرد ما معتقدیم ترامپ ۲.۰ به معنای بازگشت نوسانات بازار مرتبط با تجارت است و از اینکه ببینیم بازارها به زودی تحت تاثیر برخی از این ریسک‌ها قرار گرفتند، تعجب نخواهیم کرد.

پیشنهادات ترامپ شامل اقدامات گسترده‌ای مانند تعرفه ۱۰ درصدی همه جانبه بر همه کالاهای وارداتی آمریکا و تعرفه ۶۰ درصدی بر همه واردات از چین است. این اقدامات به‌طور قابل توجهی گسترده‌تر از تعرفه‌های اعمال شده در دوره اول ریاست جمهوری او و مواردی است که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، بایدن با تعدیل‌های استراتژیک حفظ کرده است. نقطه شروع افراطی این پیشنهادها نشان می‌دهد که ترامپ در مورد استفاده گسترده‌تر از تعرفه‌ها جدی است.

حتی اگر این پیشنهادها به‌عنوان تاکتیک مذاکره عمل کنند، تعرفه‌ها همچنان تحت ترامپ ۲.۰ به میزان قابل توجهی افزایش خواهند یافت. اورکر تغییر ظریف اما قابل توجه در رویکرد ترامپ به کسری تجاری را برجسته می‌کند که حاکی از قصد جدی برای استفاده از تعرفه‌ها بر مبنای گسترده‌تر است، تعدیلی که نمونه‌ای از اظهارات رابرت لایتیزر، نماینده سابق تجاری ایالات‌متحده در مورد نیاز به تجارت متعادل در مقابل تجارت منصفانه سطحی است.

اورکور هشدار داد که در صورت اجرا، حتی نسخه‌ای کوچک از این پیشنهادها می‌تواند تعرفه‌های ایالات‌متحده را به سطوحی برساند که از دهه ۱۹۴۰ تاکنون مشاهده نشده بود.

در نتیجه، این پتانسیل افزایش تعرفه‌ها می‌تواند منجر به عدم اطمینان قابل توجهی در بازار شود، مشابه نوساناتی که در طول اختلافات تجاری ۲۰۱۸-۲۰۱۹ مشاهده شد. اورکور همچنین اشاره کرد که عدم قطعیت سیاست تجاری می‌تواند باعث نوسانات قابل توجهی در بازار شود زیرا سرمایه‌گذاران در تلاش برای تفسیر بیانیه‌های سیاستی و پیش‌بینی تلافی‌جویانه خارجی هستند.

به نقل از اینوست، در اولین دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، اس اند پی ۵۰۰ در روزهای اعلام سیاست‌های تجاری اصلی، کاهش تجمعی ۱۱ درصدی را تجربه کرد که بر حساسیت بازارها نسبت به چنین رویدادهایی تاکید می‌کند. در دوره دوم می‌توان الگوهای مشابهی را با معرفی اقدامات تجاری تهاجمی‌تر علیه چین و سایر کشورها مشاهده کرد.

گروه تجزیه و تحلیل اورکور معتقد است، در حالی که بازارها تا حدودی یا به‌طور کامل طی پنج روز معاملاتی پس از بسیاری از اعلامیه‌ها بهبود یافتند، عدم اطمینان اولیه به‌طور قابل توجهی به نوسانات مشاهده شد.

علاوه بر این، اورکور خاطرنشان کرد که روند اجرای این پیشنهادها «ساده یا قابل پیش‌بینی نخواهد بود» و بر عدم اطمینان بازار می‌افزاید.

همانطور که در سال ۱۹-۲۰۱۸ دیدیم، عدم قطعیت سیاست تجاری می‌تواند باعث نوسانات بازار شود، زیرا سرمایه‌گذاران ممکن است در تفسیر اظهارات ترامپ و تاثیر آن‌ها و پیش‌بینی تلافی‌جویانه خارجی دچار مشکل شوند. در حالی که این مورد بر تعرفه‌ها متمرکز است، تعداد زیادی از موضوعات تجاری دیگر برای بحث وجود خواهد داشت.

در حالی که بازارها در حال حاضر ریسک کمی برای دور جدیدی از جنگ‌های تجاری دارند، چشم‌انداز بازگشت ترامپ و پیشنهادات تجاری تهاجمی او می‌تواند منجر به نوسانات قابل توجهی در بازار شود. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران باید برای اختلالات احتمالی آماده باشند و از نزدیک چشم‌انداز سیاسی در حال تحول را رصد کنند.

اورکور نوشت: «با توجه به برنامه‌های بالقوه گسترده ترامپ ۲.۰ در تجارت، معتقدیم که بازارها می‌توانند ریسک‌های مرتبط با تجارت را در طیف وسیعی از حوزه‌ها قیمت‌گذاری کنند».

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا