امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ساختار پرورش میگو در کشور اصلاح شود

آبادان- رییس پژوهشکده میگوی کشور گفت: در راستای کنترل بیماری AHPND باید ساختار پرورش میگو در کشور اصلاح شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، عقیل دشتیان نسب صبح امروز جمعه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی بیماری‌های نوظهور در صنعت پرورش میگو در شهرستان آبادان در جمع خبرنگاران بیان کرد: : بیماری AHPND اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی در چین مشاهده شد و خیلی سریع به کشورهای منطقه گسترش یافت و خسارات اقتصادی و اجتماعی زیادی را به صنعت میگوی کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله ویتنام، مالزی، تایلند وارد کرد.

وی بیان کرد: بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس AHPND مهمترین بیماری غیر ویروسی میگوهای پرورشی است که با خصوصیت‌هایی نظیر تلفات شدید در ۳۵ روز اول پرورش مشخص می‌شود و پیش از تشخیص علت اصلی به مرگ زودرس شناخته می‌شد.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور با اشاره به روند شیوع بیماری AHPND در داخل کشور توضیح داد: این بیماری در سال ۱۴۰۱ در استان هرمزگان برای اولین بار بروز کرد و تولید این استان را به کمتر از نصف کاهش داد و سپس در اواسط دوره پرورش یکی از مجتمع‌های پرورش میگوی استان بوشهر را درگیر کرد اما سایر مجتمع‌ها بدون بروز بیماری دوره پرورش را با تولید بیش از ۴۰ هزار تن با موفقیت به پایان رساندند.

دشتیان نسب ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ بیماری AHPND به صورت گسترده‌تر در استان بوشهر بروز کرد و تولید این استان را به ۲۴ هزار تن کاهش داد، استان هرمزگان در سال ۱۴۰۲ دوباره درگیر این بیماری شد و تولیدات این استان به نصف میزان تولید در سال ۱۴۰۰ نرسیده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ بار دیگر بیماری AHPND در برخی مزارع استان‌های هرمزگان و بوشهر شیوع پیدا کرده است، اظهار کرد: این بیماری سرمایه‌گذاری در صنعت میگو را به مخاطره انداخته و تاکنون خسارات اقتصادی فراوانی را به دست‌اندرکاران صنعت میگو پرورشی در کشور وارد کرده است.

دشتیان نسب، اقدامات پژوهشکده میگوی کشور برای پیشگیری از این بیماری را برگزاری کارگاه‌های آموزشی- ترویجی، انتقال یافته‌ها، چاپ و انتشار مقالات علمی – تحقیقاتی و برگزاری نشست‌های تخصصی به منظور افزایش آگاهی بهره‌برداران عنوان کرد و افزود: علاوه بر این تولید کیت تشخیص بیماری و تولید میگویی عاری از بیماری از دیگر اقدامات پژوهشکده در این زمینه است.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور بیان کرد: بیماری AHPND یک بیماری مدیریتی محسوب می‌شود و در دنیا با تغییر در ساختار پرورش میگو از بروز مداوم آن پیشگیری شده و برای پیشگیری نیاز است که ساختار پرورش میگو در کشور اصلاح شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر پیشگیری از بروز این بیماری در سایر استان‌ها نظیر خوزستان، سیستان و بلوچستان، گلستان که تاکنون درگیر نشده‌اند با اندکی توجه و هوشیاری بسیار راحت تر و کم هزینه تر از استان‌های هرمزگان و بوشهر خواهد بود ولی در مجموع باید نسبت به رعایت الگوهای جدید مدیریت تولید و پرورش میگو در کشور اقدام شود.

این مقام مسئول یکی از مزیت‌های بزرگ استان خوزستان در مقابله با شیوع این بیماری را استفاده از مراکز نرسری و نوزادگاهی بچه میگو در مزارع پرورشی دانست و ادامه داد: لارو میگو پیش از انتقال به استخرهای پرورشی در یک دوره ۳۰ – ۴۰ روزه که بیشترین حساسیت را به بیماری AHPND دارد که در مراکز نرسری که قابلیت کنترل بیشتری دارد، مورد پرورش قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور از دیگر مزایای مزارع پرورشی میگوی استان خوزستان را پرهیز از تراکم بالای ذخیره سازی و همچنین استفاده از آب رودخانه و شوری پایین در دوره پرورش عنوان کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا