انرژی

نروژ به قیمت گاز اروپا شوک داد

کاهش شدید صادرات گاز نروژ به اروپا، باعث شد قیمت گاز در این منطقه به بالاترین حد در سال ۲۰۲۴ صعود کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین که روابط انرژی چند دهه‌ای میان مسکو و اروپا را تیره کرد، نروژ در سال ۲۰۲۲ از روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز اروپا، پیشی گرفت و در نتیجه، این منطقه به اختلالات عرضه گاز از سوی نروژ حساس شده است.

همچنین بخوانید

بهای معاملات گاز هلند که قیمت پایه بازار اروپاست، روز دوشنبه، بیش از ۱۳ درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش در سال ۲۰۲۴ بود. هنوز روشن نیست که اختلال غیرمنتظره کارخانه پالایش گاز نیهامنای نروژ چه مدت طول خواهد کشید. همزمان، جریان گاز نروژ به پایانه ایزینگتون انگلیس که نقطه ورود برای یک سوم از گاز مورد نیاز انگلیس است، به صفر رسید.

حتی پس از بحران انرژی، بازار به مسائل عرضه، به شدت حساس شده است و هر زمان، انحرافی از برنامه های تعمیرات فصلی برنامه ریزی شده مشاهده می شود، قیمت‌ها به سرعت واکنش نشان می دهند. جاسپر یوهانسون، مدیرعامل شرکت بازرگانی دانمارکی «اینکامادیتیز ای اس» در مصاحبه ای گفت: ما اروپایی ها برای تامین انرژی خود، به باقی دنیا وابسته هستیم و این وضعیت آسیب پذیری است که در آن قرار داریم.

آلفرد اسکار هانسن، نائب رئیس فعالیت سیستم در شرکت گاسکو گفت: شرکت اکوئینور سرگرم تحقیقات درباره منشا این مسئله است. مشکل ممکن است مربوط به بخش خط لوله در میدان گاز طبیعی اسلیپنر در دریای شمال باشد که به ایزینگتون و نیهامنا وصل است. هنوز مشخص نیست تعمیرات چه مدت طول می کشد.

بهای معاملات گاز هلند برای تحویل در ماه آتی، ساعت یک و ۱۷ دقیقه ظهر به وقت آمستردام، ۹.۵۰ درصد افزایش یافت و به ۳۷.۴۸ یورو در هر مگاوات رسید. بهای قرارداد انگلیس، ۱۵ درصد افزایش داشت که بزرگترین افزایش از اکتبر بود.

عامل دیگری که از افزایش بهای معاملات گاز حمایت کرد، کاهش واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به اروپا در هفته های اخیر بوده است زیرا گرمای شدید در آسیا، تقاضای بالاتر و رقابت این منطقه برای تامین گاز مورد نیازش را برانگیخته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در بازارهای برق، قیمت برق آلمان برای روز آتی، از بالاترین قیمتی که از نوامبر تجربه کرده بود، عقب نشست و در ۱۰۷.۲۳ یورو در هر مگاوات ساعت بسته شد. قرارداد ژوئیه هم افزایش یافت و به بالاترین قیمت ماه آتی از ژانویه رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا