امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

گندم کاران دزفولی چشم انتظار مطالبات/ آسیب‌های پنهان کشت گندم

دزفول- خرداد ماه امسال از نیمه گذشت و کشاورزان دزفولی پس از گذشت ده‌ها روز از فروش گندم همچنان در انتظار دریافت مطالبات خود هستند.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – مریم اسدی عیسوند: برداشت گندم در دزفول به مراحل پایانی رسیده و بلاتکلیفی در پرداخت مطالبات گندم‌کاران موجب گله کشاورزان این شهرستان شده است. کشاورزانی که از لحظه کاشت تا زمان برداشت با بی مهری‌های روزگار و کم توجهی متولیان مواجه بودند، هم اکنون باید با وجود گذشت زمان قانونی، چشم به راه پول محصول خودشان باشند.

«اگر از من بپرسید که می‌گویم دیگر نه کشاورزی با صرفه است و نه برداشت محصولات همانند گذشته لذتی دارد، زیرا که ما کشاورزان قطب کشاورزی ایران نه تنها در کشت سایر محصولات از هیچ‌گونه حمایتی برخوردار نیستیم بلکه گاهی در راستای تولید محصولات استراتژیک جز بی مهری روزگار و کم توجهی مدیران چیزی عایدمان نمی‌شود».

اینها گفته محمدی یکی از کشاورزان دزفولی است که ضمن انتقاد از تأخیر پرداخت مطالبات گندم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: ما با آسیب‌های پنهان در کشت گندم دچار خسارت بسیاری شده‌ایم و بر خلاف آنچه هنگام تولید پیش بینی می‌کردیم، به دلیل خسارت‌های وارده و کاهش تناژ، محصول خود را به قیمت کمتری فروخته‌ایم و اکنون از تأخیر پرداخت مطالبات گلایه مند هستیم.

گندم کاران دزفولی چشم انتظار مطالبات/ آسیب‌های پنهان کشت گندم

وی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و محصولات استراتژیک یکی از مهمترین خواسته ما از متولیان این است، چرا که با افزایش قیمت خرید گندم، هم کشاورزان به حق واقعی خود می‌رسند و هم از طرفی آشفتگی در کشت سبزی و صیفی تا حدودی کمتر خواهد شد.

تولیدکنندگان گندم اسیر بی‌مهری‌ها

ناصر نظرزاده، کشاورز و مدیر عامل اتحادیه زراعی و باغی دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: بیش از یک ماه از فروش گندم گذشته و هیچ‌گونه مبلغی به حساب کشاورزان ما واریز نشده است؛ از طرفی قرار بود از محل سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۲۴ ساعت پس از فروش مبلغ آن به حسابمان واریز شود اما همچنان گلایه مند و چشم به راه مطالبات خود هستیم.

وی ادامه می‌دهد: ابتدا خرید تضمینی گندم را ۱۹ هزار و ۵۰۰ اعلام کردند که با مخالفت متولیان دولتی، ۱۷ هزار و۵۰۰ تومان تعیین شد، سپس مقرر شد به ازای هر کیلو گندم مبلغ ۲ هزار تومان به عنوان جایزه تخصیص یابد، اما گویا از تخصیص جایزه نیز خبری به گوش نمی‌رسد.

نظر زاده با بیان اینکه باید مشخص شود متولی ما در فروش گندم، جهاد کشاورزی یا سازمان هدفمندی یارانه است، می‌گوید: گندم را جزو سیاست‌های برتر جهاد کشاورزی می‌دانند، اما ناگفته نماند که اینگونه بی مهری‌ها در حق کشاورزان به ضرر تولیدات کشاورزی بوده بوده و می‌تواند گندم را از چرخه تولید حذف کند.

این کشاورز با اشاره به اینکه خوزستان برترین تولید کننده گندم در ایران است، ادامه می‌دهد: کشاورزان ما چه گناهی دارند که باید در گرمای ۵۵ درجه، طوفان و حوادث غیرمترقبه از دست تلاش و تولید بر ندارند اما از سوی دیگر به حق واقعی خود نرسند.

در همین راستا مدیر غله و خدمات بارزگانی دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه پرداخت مطالبات گندم ارتباط مستقیمی با اداره غله ندارد، اظهار می‌کند: طبق قانون، نظارت بر کشت گندم از وظایف جهاد کشاورزی، خرید بر عهده اداره غله و پرداخت مطالبات از وظایف بانک است.

گندم کاران دزفولی چشم انتظار مطالبات/ آسیب‌های پنهان کشت گندم

شهروز فرحمند اضافه می‌کند: ۷۳۰ میلیارد تومان در مرحله نخست از خرید گندم کشاورزان جنوب استان پرداخت شده اما با وجودی که مقرر بود در هفته جاری تمام مطالبات پرداخت شود، مابقی آن با تأخیر مواجه شده است‌.

به گفته وی، از آنجایی که قسمتی از بذر و کود یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز محل پرداخت بخشی از مطالبات گندم‌کاران است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی در سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار تن گندم در شهرستان دزفول برداشت شد و امسال با وجود اینکه میزان برداشت گندم از مزارع اعلام نشده اما بدون شک به دلیل بارندگی‌های شدید و بیشترین خسارت وارده شده به اراضی دزفول، آمار برداشت گندم و میزان فروش نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری به دنبال داشته است.

از طرفی گندم‌کاران دزفولی که با خسارت‌های پنهان و آشکار بسیاری مواجه بودند، هم اکنون با گذشت بیش از یک ماه از فروش محصول، چشم به راه مطالبات خود مانده و در این زمینه گله و شکایت‌های بسیاری مطرح می‌کنند، بنابراین پرداخت سریع و به موقع پول خرید گندم، کمترین کمک دولت به تولیدکنندگان برتر ایران و جلب رضایت آنان است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا