انرژی

انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌شوند

اندیشکده «امبر» در گزارشی اعلام کرد افزایش تولید برق خورشیدی و بادی، جایگزین یک پنجم از تولید برق با سوخت فسیلی در اتحادیه اروپا طی پنج سال گذشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس گزارش این اندیشکده، از سال ۲۰۱۹ که کمیسیون فعلی اروپا روی کار آمد تا سال ۲۰۲۳، تولید برق بادی و خورشیدی ۴۶ درصد افزایش یافت.

همچنین بخوانید

این گزارش نشان می‌دهد که ظرفیت تاسیسات در فاصله پنج سال، ۶۵ درصد افزایش یافته و انرژی بادی با رشد ۳۱ درصدی، به ۲۱۹ گیگاوات و ظرفیت خورشیدی با رشد بیش از دو برابری، به ۲۵۷ گیگاوات رسیده است. انرژی خورشیدی و بادی با افزایش ظرفیت و تولید، بخشی از سهم سوخت‌های فسیلی در تولید برق را تصرف کرده اند.

طبق گزارش «امبر»، به عنوان مثال، در آوریل سال ۲۰۲۴، اتحادیه اروپا شاهد تولید نیروی کم سابقه و سهم بالای انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد برق بود. سوخت‌های فسیلی در آوریل، برای اولین بار، کمتر از یک چهارم برق اتحادیه اروپا را تولید کردند، در حالی که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر، با افزایش تولید انرژی بادی و خورشیدی و بهبود سهم برق آبی در مقایسه با آوریل ۲۰۲۳ که خشکسالی سهم تولید برق آبی را کاهش داده بود، به ۵۴ درصد رسید.

تولید سوخت‌های فسیلی در آوریل ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل، ۲۴ درصد کاهش یافت. در نتیجه، تولید برق با استفاده از سوخت فسیلی در اتحادیه اروپا به ۴۶ تراوات ساعت رسید که پایینترین سطح ماهانه بود. تولید برق با استفاده از زغال سنگ و گاز طبیعی به شدت کاهش یافت. تولید برق زغال سوز، ۸.۶ درصد از سبد برق اتحادیه اروپا در آوریل سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص داد که کمترین سهم تاکنون است. تولید برق گازسوز هم، سهم ۱۲.۱ درصدی داشت که که بر اساس داده‌های امبر، کمترین سهم آن در حداقل هشت سال گذشته بود.

به گفته تحلیلگران «امبر»، اهداف ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به سطوح مورد نیاز برای دستیابی به اهداف این بلوک نزدیک شده‌اند، اما فشار بیشتری برای بستن شکاف باقی‌مانده و تسریع استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر،   لازم است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اندیشکده «امبر» اعلام کرد انرژی‌های تجدیدپذیر در مسیر تولید ۶۶ درصد از برق اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ قرار دارند که در مقایسه با ۴۴ درصد در سال ۲۰۲۳، بالاتر خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا