صنعت، معدن، تجارت

صدور ۸۰۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ طلایی‌ترین سال صندوق در پوشش خدمات فنی و مهندسی بود، گفت: پارسال ۸۰۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ارایه شد.

سید امیر برهانی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت پوشش دهی صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: یکی از مهمترین صنایع کشور که ظرفیت‌های بالایی دارد و می‌تواند سهم خوبی از درآمدهای صادراتی نصیب کشور کند، خدمات فنی-مهندسی است. بر این مبنا سال ۱۴۰۲ طلایی‌ترین سال صندوق در پوشش خدمات فنی و مهندسی بوده است. در این سال بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار پوشش خدمات میان و بلندمدت بوده که عمده آن خدمات فنی و مهندسی بوده است.

وی افزود: عمده مقاصد ما برای پوشش دهی صادرات خدمات فنی و مهندسی، کشورهای سوریه، عراق و سریلانکا بوده است.

برهانی در مورد پیش بینی پوشش خدمات فنی و مهندسی برای سال ۱۴۰۳، تاکید کرد: برای امسال نیز مقرر شده این عدد با افزایش ۵۰ درصدی به ۱.۲ میلیارد دلار برسد.

چقدر صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم؟

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با توجه به اینکه بازار ساخت و ساز و پروژه‌های مختلف عمرانی کشورهای منطقه و همچنین اعضای سازمان شانگهای و سازمان اکو در اطراف ما وجود دارد که شرکت‌های ایرانی می‌توانند با توجه به هزینه‌های پایین خود نسبت به شرکت‌های رقیب در کشورهای همسایه، اقدام به اخذ پروژه‌های عمرانی کنند، با وجود تمامی تحریم‌های ظالمانه و مشکلات موجود، کارنامه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۹۹ نشانگر اجرای ۹۰۰ پروژه به ارزش ۳۲ میلیارد دلار در ۲۱ کشور دنیاست.

همچنین بیشترین میزان صادرات در سال‌های ۸۹ و ۹۰ بود که در این سال‌ها میزان صدور خدمات فنی و مهندسی کشور به ۴.۷ میلیارد دلار می‌رسید، اما در سال‌های بعد به دلیل تحریم‌ها صادرات در این بخش با کاهش همراه شد، البته در دولت سیزدهم و دو سال اخیر وضعیت بهتر شده و به ۱.۸ میلیارد دلار رسیده است.

بررسی آخرین وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز نشان می‌دهد که در ۱۲ ماه سال گذشته صادرات در این بخش به یک میلیارد و ۲۹۲ میلیون دلار رسید. همچنین طی این مدت ۲۶۴ مورد گواهی صادرات خدمات و تعیین تعهد ارزی، ۹۴ مورد صدور یا تمدید مجوز خروج موقت، ۱۸ مورد ضمانت نامه ارزی و مجوز ورود قطعی تجهیزات و ماشین آلات برای استفاده در پروژه‌های برون مرزی برای متقاضیان صادر شده است. در این مدت ۳۰ فقره قرارداد انجام خدمات فنی مهندسی در ۲۰ کشور جهان توسط شرکت‌های برتر در این حوزه منعقد شده است.

به اعتقاد کارشناسان، در بازار هزار میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی منطقه به‌راحتی و در مدت کوتاهی به ۲۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی دست پیدا کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا