انرژی

درخواست نمایندگان آمریکایی برای تحقیقات درباره تبانی اوپک و غول‌های نفتی

گروهی از قانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از وزارت دادگستری خواستند تا اتهامات مربوط به رفتارهای ضدانحصاری تولیدکنندگان نفت آمریکا و اوپک را بررسی کند و مدعی شدند دو شرکت بزرگ نفتی آمریکا برای بالا نگه داشتن قیمت سوخت، توطئه کرده اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، ۹ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان، در نامه‌ای به مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، به شکایت کمیسیون تجارت فدرال در ماه مه اشاره کردند که مدعی شده بود مدیرعامل سابق شرکت «پایونیر ریسورسز» در یک طرح ظالمانه برای هماهنگ کردن قیمت‌گذاری بین نفت شرکتهای نفتی آمریکا و تولیدکنندگان خارجی، مشارکت داشته است.

همچنین بخوانید

در این نامه که نام جرولد نادلر، دموکرات ارشد کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا دیده می‌شود، به سود کلان شرکت اکسون موبیل و شورون در سال میلادی گذشته اشاره شده و آمده است: به نظر می‌رسد تولیدکنندگان بزرگ نفت با یکدیگر و کارتل‌های خارجی برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها تبانی می‌کنند و سود خود را به ضرر مصرف‌کنندگان آمریکایی افزایش می‌دهند. ما از شما می‌خواهیم که از اختیارات کامل وزارت دادگستری برای تحقیق و در صورت لزوم پیگرد قانونی این رفتار ضدرقابتی استفاده کنید.

قانونگذاران آمریکایی در خصوص اکسون و شورون، گفتند: غول‌های نفتی ظاهرا به جای انتقال این سودها به مشتریان در قالب محصولات ارزان‌تر، به فکر پول کردن جیب‌های خود بودند و برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها توطئه می‌کردند.

اکسون در واکنش به این اظهارات اعلام کرد ادعاهای کمیسیون تجارت فدرال کاملا با نحوه فعالیت تجارتی ما مغایرت دارد. شورون بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد. اوپک هم واکنشی نشان نداد.

علاوه بر نادلر، این نامه توسط هنری جکسون، پرامیلا جایپال و هفت دموکرات دیگر امضا شد.

 کمیسیون تجارت فدرال در ماه گذشته،  با خرید ۶۰ میلیارد دلاری «پایونیر نچرال ریسورسز» توسط اکسون موبیل موافقت کرد، اما اسکات شفیلد، مدیرعامل سابق پایونیر را به تلاش برای تبانی با اوپک برای افزایش قیمت نفت متهم کرد و از عضویت او در هیئت مدیره اکسون جلوگیری کرد.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا و ۲۲ نفر از همکاران دموکراتش اواخر ماه گذشته، نامه مشابهی را به گارلند ارسال کردند. کمیسیون تجارت فدرال در دوم مه اعلام کرد که شفیلد، تلاش‌ها برای محدود کردن تولید و افزایش قیمت انرژی را با تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا هماهنگ کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این رگولاتور آمریکایی در آن زمان اعلام کرد شفیلد که برای دوره طولانی مدیریت خود و اظهارنظرهای صریح درباره تولید و هزینه‌های صنعت نفت شهرت دارد، از نفوذ خود برای همسو کردن تولید نفت در حوضه پرمین در غرب تگزاس و نیومکزیکو با اوپک پلاس، استفاده کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا