انرژی

ضربه سخت جنگ اوکراین به درآمد غول گازی روسیه

عملیات نظامی روسیه در اوکراین، به شدت به فروش گاز و سهم بازار غول گازی گازپروم ضربه زد به طوری که ممکن است به مدت بیش از یک دهه، نتواند حجم فروش و درآمد سابق خود را احیا کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق گزارشی که به سفارش مدیران گازپروم تهیه شده و توسط روزنامه فایننشیال تایمز منتشر شد، فروش از دست رفته گازپروم، ممکن است هرگز احیا نشود و مسیرهای صادرات به چین، قادر به جبران بازار اروپایی از دست  رفته نخواهند بود.

همچنین بخوانید

نویسندگان این سند ۱۵۱ صفحه ای نوشتند: پیامدهای اصلی تحریم‌ها برای گازپروم و صنعت انرژی، کاهش حجم صادرات است که حداقل تا سال ۲۰۳۵، به سطح ۲۰۲۰ که جنگ اوکراین آغاز نشده بود، برنخواهد گشت.

گازپروم از فناوری بومی برای تولید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در مقیاس بزرگ، برخوردار نیست. بنابراین، نقش این شرکت در صادرات گاز از طریق خط لوله کاهش پیدا کرده و بر همین اساس، نقش گازپروم در صنعت گاز هم تنزل پیدا می‌کند.

روسیه و گازپروم روی افزایش فروش گاز به چین از طریق خط لوله حساب می‌کنند اما مذاکرات برای خط لوله دوم، به دلیل اختلاف بر سر قیمت فروش گاز به پکن، پیشرفت چندانی نداشته است.

طبق این گزارش که به سفارش مدیریت گازپروم تهیه شده است، این غول گازی شاهد کاهش سهم بازار و نفوذ خود خواهد بود.

یکی از راه‌های حفظ موقعیت مسلط در بازار داخلی این است که گازپروم به دنبال رفتار ترجیحی از سوی کرملین باشد. نویسندگان این گزارش خاطرنشان کردند این شرکت همچنین باید به دنبال بهره برداری از انحصار خود بر زیرساختهای روسیه برای انتقال گاز طبیعی باشد.

روسیه از زمان آغاز حمله نظامی به اوکراین، شاهد کاهش قابل توجه صادرات گاز خود به اروپا بوده است. مسکو قبل از جنگ، حدود یک سوم از کل گاز مورد نیاز اروپا را تامین می کرد. اما صادرات گاز شرکت گازپروم به اروپا در سال میلادی گذشته، ۵۵.۶ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۲، کاهش یافت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در نتیجه، گازپروم اولین زیان خالص سالانه خود در ۲۳ سال گذشته را برای سال ۲۰۲۳ ثبت کرد که نشان دهنده تغییر قابل توجهی در عملکرد مالی است که به کاهش ارسال گاز به اروپا و فشار قیمت‌ها نسبت داده می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا