صنعت، معدن، تجارت

آماده توسعه تجارت بدون کاغذ با کشورهای عضو «CPTA» هستیم

رییس مرکز تجارت الکترونیکی گفت: ایران همواره آماده همکاری با دیگر کشورهای عضو «CPTA» برای توسعه تجارت بدون کاغذ و بهبود فرآیندهای تجاری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در سومین نشست کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی که از تاریخ (۳ تا ۵ ژوئن ۲۰۲۴) در مرکز کنفرانس سازمان ملل متحد در بانکوک، با حضور مقامات رسمی کشورهای عضو برگزار شد، گفت: توافق‌نامه چارچوب تسهیل تجارت بدون کاغذ فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه (CPTA)، در سال (۱۳۹۸) در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و کشورهای متعددی از جمله آذربایجان، بنگلادش، چین، ایران، قرقیزستان، مغولستان، فیلیپین، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، تیمور و ترکمنستان در آن عضویت دارند.

همچنین بخوانید

رئیس مرکز تجارت الکترونیکی با اشاره به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی، تاکید کرد: بر اساس توافق‌نامه (CPTA)، اعضا متعهد به تبادل و به رسمیت شناختن متقابل داده‌ها و اسناد تجاری به صورت الکترونیکی هستند که این امر کمک بسزایی در تسهیل و تسریع تجارت برون مرزی داشته و بسیاری از موانع تجار ایرانی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل تجارت برون مرزی و ایجاد روابط گسترده اقتصادی بدون کاغذ و برطرف کردن موانع موجود بر سر مسیر توسعه تجارت خارجی با استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیکی در این نشست حضور یافته است.

کلاهدوزان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی کارگروه، در تدوین پیش‌نویس‌های مرتبط در این موافقت‌نامه کاملاً فعال بوده و نظرات اصلی کشور در نسخه‌های تهیه شده اعمال شده، همچنین از جمله زیرساخت‌های مهم اجرای (CPTA) در ایران، گسترش امضای الکترونیکی است که در سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست سوم کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی با اشاره به اساسنامه مرکز، یادآور شد: بر اساس ماده ۱۲ اساسنامه مصوب مرکز، این مرکز نقطه تماس ایران با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای فعال در تجارت الکترونیکی با هماهنگی وزارت امور خارجه است.

وی تصریح کرد: ایران همواره آماده همکاری با دیگر کشورهای عضو برای توسعه تجارت بدون کاغذ و بهبود فرآیندهای تجاری است و معتقدیم با استفاده از فناوری‌های نوین در کنار همکاری‌های بین‌المللی، آینده‌ای روشن در پیش‌روی تجارت الکترونیکی کشور قرار دارد.‌

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا