انرژی

چرا بازار نفت به تصمیم اوپک پلاس واکنش منفی نشان داد؟

با وجود تصمیم اخیر وزیران اوپک پلاس برای تمدید برنامه اصلی محدودیت عرضه نفت تا پایان سال ۲۰۲۵، قیمت‌ نفت به شدت کاهش پیدا کرده که گویای تردید بازار نسبت به پیش‌بینی‌های این گروه از رشد تقاضا است.

به گزارش آرمان اقتصادی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و شرکایش در اوپک پلاس، یکشنبه هفته جاری، با تمدید کاهش تولید که اولین بار در سال گذشته اعلام شد، موافقت کردند. مدت این تمدید که قبلا پیش‌بینی شده بود نیمه دوم سال ۲۰۲۴ را پوشش دهد، کل امسال و کل سال ۲۰۲۵ را تحت پوشش قرار خواهد داد.

همچنین بخوانید

هدف از کاهش تولید، ایجاد کفی برای قیمت نفت و کمک به بالاتر رفتن آن است. با کاهش تولید داوطلبانه اضافی هشت عضو اوپک پلاس به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز و ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز کاهش تولید کلی این گروه، مجموع محدودیت عرضه اوپک پلاس، حدود ۶ میلیون بشکه در روز است که قرار است تا ۱۸ ماه دیگر ادامه پیدا کند و با این حال، قیمت نفت پس از برگزاری دیدار وزیران اوپک پلاس و اعلام تصمیم آنها، کاهش یافت و به شدت سقوط کرد.

علت کاهش قیمت‌ نفت که نشان می‌دهد کار اوپک پلاس در کنترل قیمت‌ نفت، تا چه حد دشوارتر شده است، بخشی از اعلامیه رسمی بود. طبق اعلامیه اوپک پلاس، این گروه، کاهش تولید خود را تمدید خواهد کرد، اما در صورت بهبود شرایط بازار، ممکن است در اواخر سال، تسهیل بخشی از این کاهش تولید را آغاز کند.

با در نظر گرفتن واکنش معامله‌گران به اخبار احتمال عرضه بیشتر به بازار، احتمال وقوع چنین اتفاقی بسیار اندک است و این باعث می‌شود اوپک پلاس چاره‌ای نداشته باشد جز اینکه به کاهش‌ها برای آینده قابل مشاهده پایبند بماند و امیدوار باشد که پیش‌بینی‌هایش درباره رشد  تقاضا، درست از آب دربیاید.

تردید بازار نسبت به خوش بینی اوپک

دبیرکل اوپک، ماه گذشته، پیش‌بینی اوپک درباره رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴ را که ۲.۲ میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است، تکرار کرد. اوپک برای سال آینده، انتظار دارد شاهد کاهش جزئی رشد تقاضا باشد و میزان رشد را ۱.۸ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده است. بنابراین، بخش عمده کاهش تولید خود را تمدید کرد، با این حال موافقت کرد که از ژانویه سال آینده، تولید نفت امارات عربی متحده بالاتر برود و ۳۰۰ هزار بشکه در روز به سهمیه این کشور افزود.

خبر ۳۰۰ هزار بشکه در روز و قیمت خرده فروشی پایین‌تر بنزین در آمریکا، باعث افت شاخص‌های قیمت نفت شد و نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، بیش از چهار دلار در هر بشکه در یک روز سقوط کردند. این افت شدید قیمت به معنای آن است که بازار نسبت به پیش‌بینی‌های اوپک درباره رشد تقاضا برای نفت، دودل است یا به عبارت دیگر، با اوپک هم‌نظر نیست.

به نظر می‌رسد داده‌های پنج ماهه اول سال، از استدلال رشد ضعیف تقاضا حمایت می‌کند. بر پایه داده‌های شرکت مالی  LSEG، واردات نفت به آسیا در فاصله ژانویه تا ماه مه، ۱۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ بود که به طور متوسط ‌۲۷.۱۹ میلیون بشکه در روز بود. این رشد بسیار ضعیف‌تر از میزانی است که اوپک برای دستیابی به سناریوی رشد ۲.۲ میلیون بشکه‌ای در روز به آن نیاز دارد.

کاهش متوسط ‌قیمت بنزین در آمریکا هم در احساسات منفی معامله‌گران نقش داشت و باعث فروش شد و باعث ریزش قیمت چهار دلار در هر بشکه نفت برنت و حدود ۶ دلار وست تگزاس اینترمدیت در روز دوشنبه شد. شرکت «گازبادی» گزارش کرد میانگین قیمت بنزین آمریکا، ۵۸ سنت کاهش یافته و به ۳.۵۰ دلار در هر گالن رسیده است که بلافاصله به عنوان تقاضای ضعیف‌تر در بزرگترین مصرف کننده نفت خام جهان تعبیر شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، همه اینها اوپک پلاس را بدون گزینه واقعی باقی می‌گذارد، جز این که به کاهش تولید تا زمانی که لازم باشد، پایبند بماند و امیدوار باشد که تقاضا در نیمه دوم سال افزایش یابد. این یک سناریوی ایده‌آل نیست زیرا برخی از تولیدکنندگان اوپک و اوپک پلاس از قیمت نفت زیر ۸۰ دلار در هر بشکه و سهم بازار بیشتر کاملا راضی خواهند بود.

این تولیدکنندگان ممکن است در برخی مواقع منتقد کاهش تولید شوند و در مقطعی، ترغیب آنها به ادامه محدودیت عرضه، دشوارتر شود. در هر صورت، کاهش تولید نمی‌تواند به صورت نامحدود ادامه داشته باشند و تنها امید اوپک برای موفقیت آن، تقاضای قوی‌تر است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا