انرژی

نفت با امید به کاهش نرخ بهره آمریکا صعودی شد

یمت نفت در معاملات روز پنج شنبه در بحبوحه انتظارات رو به رشد مبنی بر اینکه فدرال رزرو، نرخ بهره را در سپتامبر کاهش خواهد داد، افزایش یافت اما افزایش ذخایر آمریکا و برنامه اوپک پلاس برای افزایش تولید، رشد قیمتها را محدود نگه داشت.

به گزارش ایسنان، بهای معاملات نفت برنت ۳۱ سنت معادل ۰.۴۰ درصد افزایش یافت و به ۷۸ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۱ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش، به ۷۴ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

حدود دو سوم از اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز که بین ۳۱ مه تا ۵ ژوئن انجام شد، پیش بینی کردند نرخ بهره آمریکا در سپتامر کاهش پیدا می کند. این خبر، مسائل منفی بخش عرضه را تحت الشعاع خود قرار داد.

نرخ بهره پایینتر، هزینه استقراض را کاهش می دهد که می تواند فعالیت اقتصادی را تحریک کرده و تقاضا برای نفت را تقویت کند. با این حال، مسیر نرخ بهره فدرال رزرو، چندان مشخص نیست زیرا فعالیت بخش خدمات آمریکا که بخش وسیعی از تولید اقتصادی این کشور را تشکیل می دهد، در ماه مه، به رشد بازگشت. این امر ممکن است زمینه را برای کاهش نرخ بهره، ضعیف کند.

نفت برنت و شاخص نفت آمریکا تحت تاثیر تصمیم روز یکشنبه اوپک پلاس برای برگرداندن تدریجی ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش عرضه اضافی خود از اکتبر، در مسیر ثبت حدود چهار درصد کاهش هفتگی پیش می روند.

وزیران اوپک پلاس در نشست روز یکشنبه خود، بخش عمده محدودیت عرضه داوطلبانه خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ تمدید کردند اما مقرر شد هشت کشور عضو که محدودیت عرضه اضافی به میزان ۲.۲ میلیون بشکه انجام داده اند، از اکتبر، به تدریج تولید خود را افزایش دهند.

امریل جمیل، تحلیلگر ارشد نفت در شرکت تحقیقات نفت LSEG، در این باره گفت: بر این باوریم که اقدام اوپک پلاس برای برگرداندن ۲.۲ میلیون بشکه در روز عرضه نفت در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۴، فشار کاهشی بیشتر را بر شاخصهای بازار نفت تحمیل خواهد کرد. دورنمای تقاضای ضعیف همزمان با رشد ذخایر هم، احساسات منفی را در بازار تقویت خواهد کرد.

طبق اسنادی که توسط رویترز مشاهده شد، عربستان سعودی قیمت فروش رسمی نفت خود برای ژوئیه را کاهش داد. این اقدام در بحبوحه کاهش شاخصهای نفت خاورمیانه و حاشیه سود ضعیف برای پالایشگاههای آمریکایی صورت گرفت.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۳۱ مه، به میزان ۱.۲ میلیون بشکه افزایش یافت که برخلاف پیش بینی تحلیلگران از کاهش ذخایر به میزان ۲.۳ میلیون بشکه بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا