اقتصاد کلان

افزایش بی‌خانمانی در زمستان با اصلاحات ترامپ آرژانتین

اصلاحات پزشکی و کاهش حقوق بازنشستگی و حقوق دولتی توسط ترامپ آرژانتین، بی‌خانمانی در شهرهای بزرگ را افزایش داده و افراد بیشتری را به فقر کشانده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در شرایطی که خاویر مایلی، رئیس جمهور لیبرتارین آرژانتین، کیف پول دولت را به بهای سنگین برای اقتصاد و اقشار آسیب پذیر، متوازن می‌کند، جدیدترین نظرسنجی مقامات محلی نشان داد تعداد رسمی آرژانتینی‌هایی که در خیابان‌های بوئنوس آیرس می‌خوابند، در آوریل به ۴۰۰۹ نفر رسید که در مقایسه با ۳۵۱۱ نفر در مدت مشابه سال گذشته، افزایش داشت. این آمار در شهرهای دیگری مانند کوردوبا و روزاریو دیده می‌شود.

روچیو کومان که بازنشستگی دولتی دریافت می‌کنند، سال‌هاست که بی‌خانمان است. این زن، وضعیت فعلی را «فاجعه» توصیف می‌کند. او در میان بی‌خانمان‌ها و کارگرانی است که از خیریه «دوستان در راه» کمک می‌گیرند. این خیریه در خیابان‌های بوئنوس آیرس به افرادی که قادر به تامین معاش خود نیستند، کمک می‌کند.

مونیکا دو روسیس ۵۹ ساله که مدت ۱۳ سال گذشته به اداره این خیریه کمک کرده است شاهد بدتر شدن شرایط است. او می‌گوید افراد بیشتری که سقفی بالای سرشان دارند به ما مراجعه می‌کنند، زیرا درآمد کافی ندارند.

واکنش دولت به بحران بی‌خانمانی تاکنون با انتقاد روبرو شده است. کمک‌های غذایی وقتی خاویر میلی در دسامبر به قدرت رسید، متوقف شد زیرا دولت او تلاش کرد به مقابله با فساد در سیستم رفاه اجتماعی و یکپارچه‌سازی فرآیند تحویل کمک غذایی بپردازد. میلی اعلام کرده است می‌خواهد با تغییر شیوه‌ای که خیریه‌ها به عنوان واسطه برای توزیع منابع به نیازمندان استفاده می‌شوند، به «کسب و کار فقر» پایان دهد.

دادگاهی در آرژانتین دوشنبه هفته جاری به دولت دستور داد چندین تن مواد غذایی اختصاص یافته برای فقرا را که در انبارها نگهداری شده‌اند تا مورد بررسی درخواستی دولت قرار بگیرند، آزاد کند.

سخنگوی رئیس جمهور اوایل هفته جاری تائید کرد که آنها برای این تصمیم، درخواست تجدیدنظر خواهند کرد.

انتخاب بین غذا و گرما

فرانسیسکو یاماس ۵۲ ساله با وجود داشتن شغل، در میان کسانی قرار دارد که مجبور شده اند برای کمک، به بانک‌های غذا مراجعه کنند.

قبض برق ماهانه او در بوئنوس آیرس از ۱۱۰ پزو (۲.۵۰ دلار) در نوامبر، به ۱۲ هزار پزو (۱۳.۵۰ دلار) افزایش یافته است زیرا دولت، یارانه‌های برق را هدف گرفته است و افزایش مالیات را در آستانه برنامه ریاضتی خود اعلام کرده است.

افزایش مالیات به همراه تورم سالانه حدود ۳۰۰ درصدی، بسیاری از مردم آرژانتین را مجبور کرده است در زمستان نیمکره جنوبی، بین گرما و غذا، یکی را انتخاب کنند.

یاماس می‌گوید من کسی هستم که کار می‌کنم و نمی‌توانم تا آخر ماه سر کنم. او که با نگهداری از سالمندان، درآمد کسب می‌کند، گفت: دولت میلی چندان به طبقه متوسط و طبقات فرودست، فکر نمی‌کند.

طبق گزارش دانشگاه کاتولیک آرژانتین، در سه ماهه نخست امسال، حدود ۱۸ درصد از خانوارها دیگر قادر به تامین غذا و انرژی مورد نیاز خود نبودند که در مقایسه با ۹.۶ درصد در مدت مشابه سال گذشته، افزایش یافته است.

برآوردهای دانشگاه کاتولیک آرژانتین حاکی از آن است که حدود ۵۵.۵ درصد معادل حدود ۲۵ میلیون نفر، در سه ماهه نخست سال، در فقر زندگی کردند که در مقایسه با ۱۰ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، افزایش داشت.

میلی با فقر بالایی که به دولت او ارث رسیده است، مبارزه می‌کند. این کشور آمریکای جنوبی نرخ فقر بالای ۲۵ درصد را در دو دهه گذشته ثبت کرده است اما فقر شدید تحت دولت میلی تشدید شده است زیرا سیاست‌های او برای کنترل تورم سه رقمی، فاینانس دولت را بهبود بخشیده اما افراد بیشتری را به نداری کشانده است.

بر اساس گزارش رویترز، روسیس به ریسک بی‌خانمان شدن تعداد بیشتری از مردم عادی اشاره کرده و می‌گوید انتخاب بین پرداخت اجاره یا خوردن غذا است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا