انرژی

سرمایه‌گذاری جهانی ۲ تریلیون دلاری در انرژی پاک

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد سرمایه‌گذاری جهانی در فناوری انرژی پاک و زیرساخت‌ها امسال به ۲ تریلیون دلار می رسد که دو برابر هزینه در سوخت‌های فسیلی خواهد بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه «سرمایه‌گذاری انرژی جهان» پیش بینی کرد کل سرمایه‌گذاری در انرژی، در سال ۲۰۲۴ برای اولین بار از مرز سه تریلیون دلار فراتر خواهد رفت. قرار است حدود ۲ تریلیون دلار صرف فناوری‌های پاک از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، وسایل نقلیه برقی، انرژی هسته‌ای، شبکه‌ها، ذخیره‌سازی، سوخت‌های کم آلاینده، بهبود بهره‌وری و پمپ‌های حرارتی شود و باقی آن صرف گاز، نفت و زغال‌سنگ خواهد شد.

همچنین بخوانید

مجموع سرمایه‌گذاری در برق و شبکه‌های تجدیدپذیر، در سال ۲۰۲۳، برای اولین بار از میزان هزینه صرف شده روی سوخت‌های فسیلی سبقت گرفت.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: امروز به ازای هر دلاری که برای سوخت‌های فسیلی مصرف می‌شود، تقریبا ۲ دلار در انرژی پاک سرمایه‌گذاری می‌شود. او افزود: افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی پاک، با اقتصاد قوی، کاهش مداوم هزینه ها و ملاحظات امنیت انرژی، حمایت می شود.

چین با حدود ۶۷۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، بیشترین سهم را در سرمایه‌گذاری انرژی پاک در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت، در حالی که اروپا ۳۷۰ میلیارد دلار و آمریکا، ۳۱۵ میلیارد دلار در نظر گرفته است.

بیش از هر فناوری دیگر، هزینه بیشتری روی فتوولتائیک خورشیدی (PV) متمرکز شده است و سرمایه‌گذاری به دلیل کاهش قیمت ماژولهای خورشیدی، به ۵۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش می یابد.

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری جهانی در بخش بالادستی نفت و گاز، با هفت درصد افزایش، به ۵۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد که مشابه رشد مشاهده شده در سال ۲۰۲۳، خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال، هنوز کمبودهایی در سرمایه‌گذاری انرژی در بخشهایی از جهان مانند اقتصادهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه خارج از چین وجود دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا