انرژی

مدیران سرمایه چینی به ثروت نفتی خاورمیانه چشم دوختند

صندوق ثروت دولتی و تعدادی از بانک‌ها و صندوق‌های تامینی چین با هدف کسب سهم بزرگ‌تری از ثروت نفتی خاورمیانه، حضور خود را در این منطقه تقویت کرده‌اند و باعث افزایش نگرانی واشنگتن نسبت به همکاری نزدیک‌تر بین چین و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس شده اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، امسال، چندین بانک دولتی چین، صندوق ثروت ۱.۳۵ تریلیون دلاری چین و تعدادی از مدیران دارایی دومین اقتصاد بزرگ جهان، دفاتر و کسب و کارهایی را در دبی، ابوظبی و سایر مراکز مالی در خاورمیانه، تاسیس کرده‌اند که انتظار می‌رود درآمد حاصل از نفت در بخش‌های فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی آن استفاده شود.

همچنین بخوانید

موسسات مالی چینی با بانک‌های بزرگ وال استریت در خاورمیانه به رقابت خواهند پرداخت. کشورهای حوزه خلیج فارس به نوبه خود به دنبال سرمایه‌گذاری در چین هستند و از بانک‌ها و مدیران دارایی با دانش بازار چین استقبال می‌کنند.

مدیران ثروت چینی به دنبال حضور استراتژیک در خاورمیانه هستند. تنها در سال جاری، شرکت سرمایه‌گذاری «اینفی کپیتال منیجمنت» که در هنگ کنگ مستقر است، افتتاح یک دفتر در ابوظبی را اعلام کرد. خبرگزاری WAM  امارات در مارس خبر داد «اینفینی»، اولین صندوق تامینی آسیایی است که با بهره برداری از تعمیق روابط بین آسیا و خاورمیانه، کسب و کاری در امارات عربی متحده راه اندازی می‌کند.

تونی چین، موسس، مدیرعامل و مدیر ارشد اجرایی شرکت «اینفینی» گفت: ما به پتانسیل فوق‌العاده خاورمیانه به عنوان یک مرکز سرمایه‌گذاری جایگزین باور داریم.

بانک CMBI‌ چین در آوریل فعالیت خود را در مرکز مالی دبی آغاز کرد و همزمان، صندوق سرمایه‌گذاری مستقل چین با شرکت اینوستوکورپ بحرین برای ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در خاورمیانه، پیمان شراکت بست.

شرکت اینوستوکورپ و «شرکت سرمایه‌گذاری چین» (CIC) که یکی از بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی جهان است، در آوریل، «اینوستکورپ گلدن هورایزن» را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های برخوردار از رشد بالا در عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و چین، راه اندازی کردند. این پلتفرم سرمایه‌گذاری، اندازه یک میلیارد دلار را هدف‌گذاری کرده و توسط سرمایه‌گذاران موسسه‌ای معتبر و سرمایه‌گذاران خصوصی و همچنین CIC ، پشتیبانی می‌شود.

شرکت دولتی «چاینا اینترنشنال کپیتال کورپ» (CICC) که حضور خود را در خاورمیانه نیز تقویت کرده است، امیدوار است بتواند منابع مالی را از خلیج فارس به اقتصاد چین جذب کند.

تجارت چین و خاورمیانه فراتر از انرژی رشد می‌کند

چین و خاورمیانه با روابط سرمایه‌گذاری نزدیک‌تر، به دنبال روابطی فراتر از نفت و گاز در آینده هستند.

غول بانکی اچ‌اس‌بی‌سی انگلیس که حضور پررنگی در آسیا دارد، ماه گذشته اعلام کرد تجارت، سرمایه‌گذاری و کریدور سفر خاورمیانه و آسیا در سال‌های آینده، رونق خواهد گرفت.

سیمون ویلیامز، رئیس اقتصاددان منطقه اروپای مرکزی و شرقی، خاورمیانه و آفریقای اچ‌اس‌بی‌سی در این باره گفت: سرمایه‌گذاری دو طرفه  که در راس آن چین و عربستان سعودی و هند و امارات عربی متحده قرار دارند، می‌تواند سالانه به ۳۶ میلیارد دلار افزایش یابد.

تجارت کالا میان آسیا و خاورمیانه در سال ۲۰۲۲، به ۹۵۴ میلیارد دلار بالغ شد. طبق پیش‌بینی اچ‌اس‌بی‌سی، این رقم می‌تواند تا سال ۲۰۳۵، به ۱.۹ تریلیون دلار افزایش پیدا کند. در مقابل، تجارت آمریکا و چین در سال ۲۰۲۲، به حدود ۷۵۰ میلیارد دلار بالغ شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمریکا  با توجه به این واقعیت که امارات و عربستان سعودی را به عنوان شرکای اصلی دفاعی خود در منطقه خاورمیانه دارد، ممکن است بعضی از سرمایه‌گذاری‌های خاورمیانه‌ای چین را به خصوص در حوزه‌های فناوری و هوش مصنوعی، حساس بیابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا