امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵ میلیون تن گندم در کشور تولید شود

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گندم کشور در سال جاری حدود ۱۵میلیون تن خواهد بود، گفت: خرید تضمینی از سوی دولت هم بین ۱۱.۵ تا ۱۲میلیون تن خواهد بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در برنامه سیما گفت: گندم در جهان یک ابزار سلطه است و قدرت چانه زنی و روابط دولت‌ها و یک مکانیزم بازدارنده در دنیا به شمار می‌رود. با این نگاه وزارت جهاد کشاورزی در راستای خودکفایی پایدار محصول گندم برنامه‌ریزی و اقداماتی را انجام داده است.

وی افزود: گندم در کشور ما یکی از محصولاتی است که مستقیماً به امنیت غذایی مرتبط بوده و بیش از ۴۰ درصد از انرژی و ۴۴ درصد از پروتئین مردم ایران از محل گندم تأمین می‌شود؛ بنابراین برنامه‌ریزی‌هایی داشتیم تا بتوانیم به آن خودکفایی پایدار دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها و جمع‌بندی‌هایی که داشتیم سطح زیر کشت گندم ایران شامل ۲ میلیون هکتار گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم مجموعاً ۶ میلیون هکتار است و تا پایان هفته گذشته آخرین گزارشی که در سامانه سیفا یا سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران ثبت شده ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری شده است.

این مسؤول دولتی اظهار کرد: عملیات برداشت در استان‌ها همچنان ادامه دارد هم در اقلیم‌های گرم جنوب و هم در اقلیم گرم و مرطوب کشور آغاز شده و ادامه دارد و در ادامه هم اقلیم‌های معتدل سرد و اقلیم‌های سرد کشور به این جمع اضافه خواهد شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود میزان تولید گندم کشور در سال جاری حدود ۱۵ میلیون تن خواهد بود، گفت: خرید تضمینی از سوی دولت هم بین ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن خواهد بود. با این میزان خرید خودکفایی کامل انجام شده و تمام نیازها در حوزه گندم خبازی‌ها و هم صنف و صنعت تأمین خواهد شد.

پیشتازان تولید گندم

سهرابی با بیان اینکه استان گلستان بیشترین میزان تولید و خرید را خواهد داشت، بیان کرد: سال گذشته ۵۵۰ هزار تن گندم مازاد مصرف استان گلستان خریداری شد امسال قطعاً از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از آن استان اردبیل خواهد بود که سال گذشته حدود ۲۷۰ هزار تن گندم خرید کرده امسال قطعاً حدود ۲ برابر خواهد شد، استان ایلام هم تولید و خریدش نسبت به آمار سال گذشته بیشتر خواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا