امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مقابله با تغییرکاربری غیرمجاز اراضی در دولت سیزدهم تشدید شد

رییس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به هوشمندسازی رصد و پایش تغییر کاربری‌ها گفت: شناسایی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم رشد ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اراضی کشاورزی به ۶ کلاس تقسیم می‌شود که حاصلخیزترین آنها زمین‌های کلاس یک و دو است؛ از این رو اختصاص این اراضی به ساخت مسکن و هر نوع تغییر کاربری دیگر ممنوع شده است.

البته نکته مهم در کشور این است که حدود ۷۰ درصد کشت در زمین‌های کلاس و ۳ و ۴ انجام می‌شود و ضرورت دارد در این خصوص سیاست گذاران برای اهدا اراضی و ساخت مسکن به این مساله توجه ویژه داشته باشند.

رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور عنوان کرد: تا شهریور ۱۴۰۰ در مجموع ۳۷۹ هزار و ۷۳۸ مورد در کشور تغییر کاربری اراضی کشاورزی شناسایی و از اجرای آن جلوگیری شده، در حالی که این عدد با روی کار آمدن دولت سیزدهم تا خرداد امسال، به ۶۰۰ هزار و ۶۱۲ مورد افزایش یافته که حاکی از رشد ۵۸ درصدی است.

وی درباره تخریب و قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی نیز اظهار کرد: میزان تخریب و قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز در دوره دولت سیزدهم نسبت به دوره‌های قبل افزایش ۸۷ درصدی داشته و به ۲۰۴ هزار و ۸۴۴ مورد رسیده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور، میزان تخریب و قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا شهریور ۱۴۰۰ را ۱۰۹ هزار و ۲۹۶ مورد عنوان کرد.

وی روند تخریب و ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی را مخاطره‌ای برای امنیت غذایی کشور دانست و تصریح کرد: با ادامه تخریب و ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی مجبور به واردات انواع محصولات کشاورزی خواهیم شد.

افلاطونی افزود: سازمان امور اراضی کشور برای جلوگیری از این پدیده و تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی، اقداماتی همچون تثبیت مالکیت اراضی با رویکرد رفع تداخلات ارضی، سنددار کردن و یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی را در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به رصد و پایش هوشمند اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم برای نخستین بار در کشور گفت: ظرف حدود یک سال گذشته، رصد و پایش هوشمند زمین‌های کشاورزی در ۳۱ استان و اتصال به پنجره واحد مدیریت واحد زمین در ۳۲ استان کشور صورت گرفته است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در پایان گفت: با راه‌اندازی سامانه تلفنی شبانه‌روزی ۱۳۱ گزارش‌های مردمی در مورد تغییر کاربری و زمین‌خواری را دریافت و با اعزام گشت‌های یگان حفاظت اراضی، با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی مقابله می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا