ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

توافق آمریکایی برای تحقیقات از ۳ پرچمدار هوش مصنوعی

وزارت دادگستری آمریکا و کمیسیون تجارت فدرال، به توافقی رسیدند که زمینه را برای تحقیقات ضد انحصارطلبی در خصوص نقش برتر مایکروسافت، OpenAI و انویدیا در صنعت هوش مصنوعی، هموار می‌کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، توافق بین این دو نهاد دولتی، نشان می‌دهد تفحص رگولاتوری در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به تمرکز در صنایعی که هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهند، سرعت می‌گیرد. مایکروسافت و انویدیا نه تنها، شرکت‌های برتر در صنایع خود هستند بلکه دو شرکت ارزشمند برتر جهان به شمار می‌روند. انویدیا، اواخر هفته گذشته، به ارزش بازار بیش از سه تریلیون دلار دست یافت و اپل را به عنوان دومین شرکت ارزشمند برتر جهان کنار زد.

مقامات ضد انحصارطلبی آمریکا، علنا پاره ای از نگرانی‌ها را پیرامون هوش مصنوعی ابراز کرده اند که شامل مزیت شرکت‌های بزرگ فناوری در دسترسی به داده‌های مورد استفاده برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی تا تاثیر هوش مصنوعی مولد بر بازار برای کار خلاقانه و شراکت میان شرکت‌ها برای دور زدن فرآیندهای بازبینی ادغام میان شرکت‌ها را دربرمی‌گیرد.

اقدام برای کنکاش در این صنعت، منعکس کننده توافق مشابه میان دو رگولاتور دولت آمریکا در سال ۲۰۱۹ برای تقسیم کردن نظارت بر شرکت‌های بزرگ فناوری است که درنهایت به طرح پرونده‌هایی از سوی کمیسیون تجارت فدرال  علیه متا و آمازون ختم شد. همزمان، وزارت دادگستری آمریکا هم از اپل و گوگل برای نقض مقررات شکایت کرد و این پرونده‌ها در جریان هستند و این شرکت‌ها منکر ارتکاب خلاف شده اند.

در حالی که شرکت مادر OpenAI، یک نهاد غیرانتفاعی است، مایکروسافت برای سهم ۴۹ درصدی، ۱۳ میلیارد دلار در این شرکت تابعه سرمایه‌گذاری کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا، در تحقیقات درخصوص این که آیا انویدیا، قوانین ضدانحصارطلبی را نقض کرده است، نقش اصلی را برعهده خواهد داشت، در حالی که کمیسیون تجارت فدرال، رفتار OpenAI و مایکروسافت را بررسی می‌کند.

به گفته یک منبع آگاه، این رگولاتورها، هفته گذشته به این توافق رسیدند و انتظار می‌رود توافق آنها در روزهای آینده نهایی شود.

شرکت انویدیا، ۸۰ درصد از بازار تراشه هوش مصنوعی را برعهده دارد که شامل پردازنده هوش مصنوعی سفارشی ساخت شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و آمازون است. این برتری، کمک کرده است انویدیا سود ناخالص بین ۷۰ تا ۸۰ درصد را گزارش کند.

سخنگویان شرکت‌های انویدیا و OpenAI درباره این خبر اظهارنظر نکردند اما مایکروسافت اعلام کرد الزامات قانونی برای گزارش دهی مبادلات را جدی می‌گیرد و مطمئن است که به مقررات عمل کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، توافق بین این دو رگولاتور آمریکایی پس از آن حاصل شد که کمیسیون تجارت فدرال در ژانویه به شرکت‌های OpenAI، مایکروسافت، آلفابت، آمازون و آنتروپیک دستور داد اطلاعات درباره سرمایه‌گذاری‌ها و شراکت‌های اخیرشان که مربوط به شرکت‌های هوش مصنوعی مولد و فراهم کنندگان خدمات ابری است را ارائه کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا