اقتصاد کلان

روبل روسیه پیروز شد

روبل بر ارزهای «سمی» غربی غلبه کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی سخنرانی در نشست عمومی مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ (SPIEF) اظهار کرده است که سهم روبل در عملیات تجارت خارجی روسیه همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، در حالی که پرداخت‌ها به ارز کشورهای «غیر دوست» در حال کاهش است.

اصطلاح «غیر دوستانه» به کشورهایی اطلاق می‌شود که تحریم‌های مالی شدیدی را علیه روسیه در پاسخ به درگیری در اوکراین اعمال کرده‌اند.

سال گذشته، سهم پرداخت‌های صادرات روسیه به ارزهای به اصطلاح «سمی» کشورهای غیر دوست به نصف کاهش یافت و در عین حال، سهم روبل در مبادلات صادرات و واردات در حال رشد بوده و اکنون به ۴۰ درصد نزدیک شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که سهم پول روسیه در پرداخت‌های بین‌المللی از سال ۲۰۲۱ سه برابر شده است.

روسیه فعالانه جایگزینی برای پرداخت‌ها در عوض دلار و یورو در تجارت خارجی طی بحبوحه تحریم‌های غرب اعمال شده به دلیل درگیری اوکراین آغاز کرد و از آن زمان به‌طور چشمگیری تعداد حساب‌های بانکی و تراکنش‌های بین شرکت‌ها و موسسات مالی مرتبط با ارزهای غربی کاهش یافته است. قبل از درگیری، سهم دلار و یورو در تسویه حساب‌های روسیه حدود ۹۰ درصد بود.

به گفته پوتین، کشورهای دوست در حال حاضر سه چهارم گردش تجاری روسیه را تشکیل می‌دهند.

رئیس جمهور روسیه گفت که روسیه به افزایش پرداخت‌های فرامرزی به ارزهای ملی با سایر کشورها ادامه خواهد داد.

پوتین همچنین تاکید کرد که کشورهای بریکس در حال توسعه زیرساخت‌های پرداخت خود، مستقل از جایگزین‌های غربی هستند.

به نقل از بیزنس، رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت: «کشورهای بریکس روی ایجاد سیستم پرداخت مستقل کار می‌کنند که تحت فشار سیاسی، تقلب و فشار تحریم‌های خارجی قرار نگیرد».

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا