اقتصاد کلان

قانون بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ شد

 

قانون بودجه سال ۱۴۰۳ که از حیث منابع و مصارف بیش از ۶۴۵۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، از سوی سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ برای اجرا شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور را در روز دوازدهم خرداد ماه برای اجرا ابلاغ کرد.

متن کامل قانون بودجه سال ۱۴۰۳ اینجا قابل مشاهده است

گفتنی است روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ طبق اصلاحات انجام شده در ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی، تغییر کرد. بر این اساس، دولت بودجه را در دو بخش به مجلس تقدیم کرد؛ بخش اول شامل ماده­ واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی­‌های سرمایه‌­ای و مالی و اجزای اصلی آن‌ها، ترازهای عملیاتی، سرمایه‌­ای و مالی بودجه عمومی دولت و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه است.

سال گذشته بخش اول لایحه بودجه تبدیل به قانون شد، اما بخش دوم به سال جاری موکول شد. با این حال بودجه به شکل یک دوازدهم هم تصویب نشد و به جای آن مجلس مجوزی به دولت داد تا دولت معطل بخش دوم بودجه نماند و بر این اساس، دولت می‌تواند دریافتی‌ها و پرداختی‌ها را به صورت علی‌الحساب انجام دهد.

بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور از حیث منابع و مصارف بیش از ۶۴۵۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. به طور کلی بودجه سالانه از دو بخش منابع بودجه عمومی دولت و بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها تشکیل می‌شود که امسال سهم این بخش به ترتیب نزدیک به ۴۴ و ۵۸ درصد برآورد شده است. منابع بودجه عمومی شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، واگذاری دارایی‌های مالی و درآمدهای اختصاصی دولت است.

البته منابع و مصارف سال جاری در لایحه بودجه ۶۳۴۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. بنابراین آنچه در قانون در نظر گرفته شده، حدود ۱۱۱ هزار میلیارد تومان بیش‌تر از پیش‌بینی اولیه دولت است.

از جمله مهم‌ترین نکاتی که در لایحه بودجه دیده شده بود می‌توان به افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش درآمدهای نفتی است. بر این اساس پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی در سال جاری نسبت به سال قبل ۵۶ درصد افزایش و درآمدهای نفتی ۳.۵ درصد کاهش یافته است. از طرف دیگر در سال جاری در بخش بودجه عمرانی کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این عدد در حدود یک‌پانزدهم منابع عمومی کل کشور است.

انتهای پیام

 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا