بانکبانک و بیمه

قطعنامه ابزاری موقت برای تحریک جامعه/ آرام‌ترین بازار ارز در ۶ سال اخیر، ثمره عملکرد بانک مرکزی است

یک کارشناس مسائل ارزی گفت: پیش‌بینی می‌شد کشور‌های اروپایی با صدور قطعنامه، بخشی از جامعه را تحریک کرده و انتظارات را بالا ببرند.

به گزارش ایبنا، حسن حسن‌خانی، کارشناس مسائل ارزی به بررسی اثرات احتمالی صدور قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پرداخت و اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور پس از شهادت رئیس جمهور و تشکیل مجلس جدید، پیش‌بینی می‌شد که کشور‌های اروپایی بخواهند با صدور قطعنامه، مانند گذشته، بخشی از جامعه را تحریک کرده و انتظارات را بالا ببرند.

حسن‌خانی در خصوص اثر این قطعنامه بر بازارها، گفت: به نظرم با صدور قطعنامه از سوی اروپایی‌ها، ایران از آستانه گریز هسته‌ای مد نظر آن‌ها عبور کرده است و چه بخواهند چه نخواهند حجم ذخایر غنی شده ایران افزایش یافته و این آستانه برگشت‌پذیر نیست. اکنون کسی جرئت ندارد از انهدام سانتریفیوژ‌ها و صادرات اورانیوم غنی شده صحبت کند. به نظر می‌رسد این بحث‌ها و قطعنامه‌ها صرفاً سمبلیک بوده و نتیجه خاصی نداشته باشد.

وی با این حال اثر موقتی و روانی بر بازار‌ها را محتمل دانست و بیان کرد: این قطعنامه، احتمالا تاثیراتی موقتی و روانی بر بازار‌ها خواهد داشت. علی‌رغم اینکه دوره جدید بانک مرکزی با دیپلماسی قوی اقتصادی، مداخلات هوشمند در بازار و ثبات‌بخشی به آن و عدم ارزپاشی در بازار مانند گذشته، عملکرد خوبی داشته است، اما هنوز با انسجام و هماهنگی مورد نیاز با شرایط تحریم فاصله داریم.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: احتمالا این تحرکات سیاسی اروپایی‌ها بر بازار‌ها تاثیر خواهد گذاشت، اما هم مقدارش کم است و هم کوتاه‌مدت است و جای هیچ نگرانی‌ای نیست. در حوزه ارزی از سال ۱۴۰۲ به بعد، به صورت بی‌سابقه‌ای عمل کردیم و آرام‌ترین فضای ارزی را در ۶ سال گذشته شاهد بودیم.

منبع: نود اقتصادی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا