ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

از جریمه تا پاداش برای رمزارزها

پیک مصرف برق امسال حامل جریمه‌های سنگین برای رمزارزهای غیرمجاز و اعطای مزایایی برای فعالان مجاز این حوزه است.

به گزارش آرمان اقتصادی، در صورت کشف دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز، صاحبان دستگاه‌ها از زمانی که مشخص شود به صورت غیرمجاز از برق استفاده کرده‌اند، تا یکصد برابر تعرفه‌های برق مشمول جریمه شوند و براساس قوانین جدید ماینرهای کشف شده، امحا خواهد شد.

تاکنون بیش از ۸۰۰۰ مرکز غیرمجاز شناسایی و از این مراکز بیش از ٣٠٠ هزار دستگاه ماینر گردآوری و تحویل مراکز قضایی شده است. آنطور که برآورد شده برای تامین برق این دستگاه‌های غیرمجاز باید نیروگاهی به بزرگی ١١٠٠ مگاوات احداث شود که عدد بالایی است.

یکی از سیاست‌های صنعت برق برای مقابله با بخش اهدا پاداش در ازای معرفی رمزارزها است که از آن به عنوان حق کشف یاد می‌شود. درواقع  پاداش معرفی مراکز استخراج غیرمجاز در دو مرحله پرداخت می شود و اشخاص حقیقی یا حقوقی می توانند نسبت به اعلام موارد مشکوک در سایت توانیر به آدرس www.tavanir.org.ir  و در بخش ثبت گزارش رمزارز غیر مجاز اقدام کنند.

مرحله نخست پاداش‌ها شامل اعطای یک میلیون تومان به ازای معرفی هر دستگاه ماینر غیرمجاز است که تا سقف ٢۵ میلیون تومان بابت معرفی مراکز غیرمجاز خصوصی و تا سقف ۵٠ میلیون تومان برای معرفی ماینرهای غیرمجاز در مراکز دولتی و غیردولتی که از بودجه عمومی استفاده می کنند، در نظر گرفته شده و طی ١۵ روز کاری به عامل شناسایی کننده پرداخت می شود.

محاسبه بخش دوم پاداش‌ها متناسب با مدت و میزان استفاده غیرمجاز از انرژی برق در مراکز غیر مجاز رمز ارز است که بیش از یک سوم این بخش از پاداش‌ها طی مدت ۴٠ روز به عامل شناسایی کننده و الباقی به مجریان و ضابطان قضایی ذی ربط پرداخت می شود.

پیش از ابلاغ ویرایش جدید، سقف پاداش بابت معرفی مراکز غیر مجاز رمز ارز ١٠ میلیون تومان بود که فقط بر اساس مدت زمان و میزان انرژی مصرفی غیر مجاز محاسبه و پرداخت می شد و پاداش‌ها با ضریب ١.۵ درصد بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی محاسبه می شد که هم اکنون این ضریب به ٣ درصد افزایش یافته و علاوه بر پاداش مربوط به تعداد ماینرهای کشف شده، پرداخت می شود.

اما عکس این موضوع دولت مشوق‌هایی را برای ماینرهای مجاز درنظر گرفته که از طریق آن این دسته از افراد می‌توانند نسبت به خرید برق از تابلوی سبز بورس انرژی اقدام کنند و در این صورت در هیچ فصلی مشمول محدویت نمی‌شوند.

درواقع این مزارع می‌توانند آزادانه نسبت به فعالیت خود اقدام کرده و در صورت استفاده از رمزارز حاصل از استخراج برای واردات سایر کالاها و خدمات از مشوق‌های قانونی نیز برخوردار خواهند شد. همچنین در صورت تأمین برق از تابلوی سبز بورس انرژی، جریان برق آنها حتی در فصول گرم و سرد سال قطع نمی‌شود. شرکت توانیر از سرمایه گذاری‌های قانونی در این حوزه حمایت کرده و آمادگی دارد تا برق مورد نیاز مراکز استخراج رمز ارز مجاز را با تعرفه‌های مصوب تامین کند.

بر اساس دستورالعمل‌های موجود سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه تولید رمز ارز فعالیت کنند و این مساله می‌تواند به سود رمزارزهای مجاز باشد. این در حالی است که استخراج رمزارز غیرمجاز با استفاده از تعرفه‌های برق یارانه‌ای اعم از تعرفه برق خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری در ایام اوج مصرف باعث افزایش احتمال خاموشی صنایع افت شاخص‌های کیفی برق و احتمال سوختن لوازم الکتریکی همسایگان می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا