بورسبورس اوراق

۴ اقدام پیشنهادی برای کاهش ناترازی‌های برق

در نشست علنی امروز یکشنبه (۲۰ خرداد ماه) مجلس، ۴ اقدام برای کاهش ناترازی‌های انرژی و بهبود شرایط صنعت برق پیشنهاد شد.

همچنین بخوانید
 برق

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) به نقل از ایرنا، در نشست علنی روز یکشنبه (۲۰ خرداد ماه) مجلس، گزارش وزیر نیرو درباره مدیریت مصرف انرژی در ماه‌های گرم سال و نحوه تعیین نرخ متوسط قراردادهای تبدیل انرژی، مبنای تعرفه برق و تدابیر اتخاذ شده برای کاهش قطعی برق صنایع در دستور کار قرار گرفت و پس از ارائه گزارش توسط علی‌اکبرمحرابیان، نمایندگان مجلس در این باره اظهارنظر کردند.

نگاه تحولی در حوزه انرژی

مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران گفت: وزیر نیرو تلاش کرد تا قوانین مجلس در بودجه سنواتی و قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را اجرایی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مجلس یازدهم تلاش کرد تا قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را به تصویب برساند تا صنعت برق را غنی سازد. براساس این قانون صنایع انگیزه پیدا کردند که به سمت خودتامینی در حوزه برق بروند و اکنون خیلی از صنایع بزرگ به این سمت رفته‌اند.

توزیع عادلانه انرژی در سطح ملی

نماینده مردم تاکستان در مجلس گفت: بهتر است در حوزه کشاورزی مدیریت انرژی به استان‌ها واگذار شود تا شاهد توسعه عدالت در این حوزه باشیم.

عباس بیگدلی ادامه داد: قطعی برق در کشور آسیب بسیار بالایی را به بخش کشاورزی وارد می‌کند و باید در حوزه کشاورزی مدیریت انرژی به خود استان‌ها واگذار شود.

مدیریت موفق برای جبران کمبود برق

مصطفی طاهری، نماینده مجلس دوازدهم اظهار داشت: طبق قانون در صورت قطع برق بخش تولید و صنایع دولت باید نسبت به جبران آن اقدام کند. البته طبق گزارش‌ها مدیریت کمبود برق نسبت به دولت قبل خیلی بهتر شده ولی ناترازی برق در بخش صنعت و کشاورزی همچنان وجود دارد.

طاهری با اشاره به بدهی دولت به شرکت‌های صنعت برق و نیروگاه‌ها گفت: این موضوع آسیب جدی به صنعت برق می‌زند که لازم است فکر جدی برای آن شود.

فرهنگسازی برای مصرف انرژی

فریدون همتی، نماینده ایلام در مجلس گفت: برای این که در تابستان کمبود برق و در زمستان کمبود گاز نداشته باشیم باید در این باره برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای مصرف بهینه برق و انرژی باید رسانه ملی برنامه‌سازی کند تا شاهد فرهنگسازی در مصرف درست انرژی باشیم.

ضرورت کاهش ۱۰ درصدی تلفات برق به ۵ درصد

علیرضا سلیمی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس اظهار داشت: در حوزه برق، ۱۰ درصد در شبکه تلفات برق داریم در حالی که در کشورهای پیشرفته این رقم پنج درصد است. از طرفی در قانون پیش‌بینی شده تا مطالبات نیروگاه‌های بخش خصوصی پرداخت شود، ولی این روند با اخلال مواجه شده که کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران را به همراه دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: توسعه و احداث نیروگاه‌ها و ارتقاء نیروگاه‌های گازی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در جهت افزایش راندمان تولید سبب بهبود شرایط این حوزه خواهد شد و وزارت نیرو باید در این خصوص بیش از گذشته توجه کند.

واگذاری اقتصاد برق از دولت به بخش خصوصی

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس با اشاره به تکالیف قانون برنامه برای افزایش تولید برق گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها ۲۵ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری برق احتیاج داریم لذا باید اقتصاد برق را از تصدی‌گری دولت خارج کرده و به بخش خصوصی واگذار کنیم.

پیشنهادهایی برای بهبود صنعت برق

درادامه این جلسه حبیب الله ظفریان، مدیرکل دفتر مطالعات، انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی در این باره ارائه کرد.

در بخش جمع بندی و پیشنهادهای این گزارش آمده است؛ قانون‌گذاری لازم در حوزه صنعت برق تا حد خوبی انجام شده و پیشنهاد می‌شود رویکرد مجلس دوازدهم عمدتاً مبتنی بر نظارت بر اجرای قوانین موجود متمرکز باشد. به طور کلی مهم‌ترین اقدامات پیشنهادی برای بهبود شرایط صنعت برق و کاهش ناترازی‌های برق به صورت پایدار، شامل موارد ذیل است:

۱. اجرای کامل تکالیف مرتبط با بهبود اقتصاد صنعت برق در قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، از جمله تعیین بهای برق مصرفی صنایع مختلف بر مبنای سهم درآمدهای صادراتی، شدت انرژی و سهم هزینه برق در قیمت تمام‌شده محصولات این صنایع.

۲. اصلاح روابط مالی صنعت برق از طریق کاهش نقش واسطه‌گری دولت در معاملات برق و انجام بخش عمده‌ای از معاملات در بازارهای غیرمتمرکز (نظیر بورس انرژی و قراردادهای دوجانبه) و همچنین اجرای کامل برنامه انتقال یارانه‌ها به انتهای زنجیره برق (موضوع ماده (۱۰) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق).

۳. توجه ویژه به توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی بدون نیاز به مصرف سوخت (از جمله تکمیل واحد بخار نیروگاه‌های گازی، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای).

۴. تسریع در راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و ارائه گواهی صرفه‌جویی قابل معامله به مجریان طرح‌های بهینه‌سازی انرژی از جمله اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی نظیر تعویض وسایل سرمایشی پرمصرف.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا