ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

جزئیات پرتاب دو محموله سازمان فضایی تا پایان دولت سیزدهم

رئیس سازمان فصایی ایران از دو پرتاب تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: اولین پرتاب سوخت جامد تا پایان سال از پایگاه چابهار صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر حسن سالاریه در حاشیه گردهمایی فعالان  بخش  خصوصی  فضایی کشور در جمع خبرنگاران، گفت: در ۳ سال گذشته در صنعت فضایی ۱۲ پرتاب صورت گرفت که ۱۰ پرتاب بومی و ۲ پرتاب بین‌المللی بوده است که در قیاس با ادوار گذشته به لحاظ تعداد و کیفیت رکورد محسوب می‌شود، ضمن آنکه شاهد بودیم که دو پرتابگر بومی قائم ۱۰۰ و سیمرغ به تثبیت رسید.

وی با بیان اینکه پرتابگر «قائم ۱۰۰» توانست ماهواره را به مدار ۷۵۰ کیلومتر مدار دایروی تزریق کند، یادآور شد: علاوه بر آن ماهواره‌های متعددی در این دولت به اتمام رسید که شامل ماهواره کیفی و پروازی ناهید، ماهوار پارس ۱ که به زودی نمونه دوم که نمونه ارتقاء یافته آن است، به پایان می رسد.

سالاریه از پایان یافتن نمونه پروازی بلوک انتقال مداری سامان خبر داد و یادآور شد: نزدیک به یک هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی داشتیم که در تاریخ صنعت فضایی کشور بی‌نظیر است.

رئیس سازمان فضایی خاطر نشان کرد: تا پایان دولت سیزدهم پرتاب‌های متعددی را داریم و در آینده نزدیک دو پرتاب در دستور کار داریم.

وی افزود: این دو پرتاب شامل یک نمونه ماهواره تحقیقاتی و دیگری بلوک انتقال مداری سامان می‌شود. در این پرتاب تست مداری آن صورت می‌گیرد.

سالاریه با بیان اینکه تا دو ماه آینده این پرتاب‌ها صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: پایگاه فضایی چابهار نیز در فاز اول پیشرفت حدود ۶۰ درصد را دارد و بنا داریم تا پایان سال اولین پرتاب را از این پایگاه داشته باشیم.

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه این پروژه در حال انجام و پیشرفت است، یادآور شد: پروژه چابهار یک طرح بزرگ است و در حال حاضر بر روی پرتاب‌های سوخت جامد در حال کار هستیم که یک پروژه بزرگ است و تا پایان سال اولین پرتاب‌های ما از طریق این پایگاه انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا