امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور وجود دارد

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور وجود دارد و با اتخاذ سیاست‌های تشویقی به دنبال افزایش آن هستیم.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابراهیم حسن‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأمین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه را وظیفه اصلی این معاونت برشمرد و گفت: نیاز مستمر سفره مردم به این محصولات مقتضای استمرار در تولید توسط بخش دام کشور است.

وی با اشاره به تنوع تولیدات در این بخش افزود: تولید گوشت مرغ به دلیل دارا بودن حلقه‌های متعدد از اهمیت ویژه برخوردار است و ارتباط معنادار و هماهنگ این حلقه‌ها، امکان تولید مستمر و خطی در این صنعت را فراهم می‌کند.

حسن‌نژاد نوسان بازار و نارضایتی تولیدکننده و مصرف کننده در ابتدای سال ۱۴۰۲ را از جمله چالش‌های موجود در بخش دانست و گفت: وزیر جهاد کشاورزی در نخستین اقدام برای حل ریشه‌ای معضل صنعت مرغ نسبت به تأمین به موقع نهاده دستورات لازم را صادر کرد.

وی، ترمیم گله مرغ مادر و اجداد را از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در بازسازی حلقه‌های صنعت مرغ عنوان کرد، که در نتیجه آن ۲۵۰ هزار قطعه در مراکز اجداد جوجه‌ریزی صورت گرفت.

معاون امور تولیدات دامی با اشاره به مدت زمان ۲۲ ماهه برای جوجه‌ریزی در اجداد تصریح کرد: پس از بازسازی و افزایش تولید در گله‌های مرغ مادر و اجداد، اکنون به آمار بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه رسیده‌ایم و این میزان جوجه‌ریزی بیش از ۲۴۰ هزار تن گوشت مرغ را ماهانه برای کشور تأمین می‌کند.

وی تاکید کرد: امروز به اندازه کافی با تأمین نهاده در زمان معین، اطمینان تولیدکننده برای تولید بیش از نیاز کشور و با هدف صادرات جلب شده، به طوری که در سال جاری ۶ هزار تن مرغ صادر شده است.

حسن‌نژاد میزان تولید تخم‌مرغ در سال ۱۴۰۲ را ۱۳۴۰ تن اعلام کرد که از این میزان، ۱۳۶ هزار تن راهی بازار صادراتی شده و هدف‌گذاری صادرات برای سال جاری ۲۰۰ هزار تن است.

معاون امور تولیدات دامی، تولید شیر را از دیگر محصولات پایه در بخش دام نام برد و گفت: سالانه ۱۲ میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود که با ظرفیت‌سازی، نیاز صنایع لبنی کشور به طور کامل از تولید داخل تأمین می‌شود.

وی همین رابطه افزود: در صورت تبدیل صنایع لبنی به واحد سازنده – شیر- بیش از ۲ میلیون تن از این ماده پروتئینی صادر می‌شود و عمده آن در پنیر و شیر خشک است.

حسن‌نژاد در مورد تولید گوشت قرمز نیز گفت: ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور وجود دارد و با اتخاذ سیاست‌های تشویقی به دنبال افزایش آن هستیم، به این منظور در زمستان گذشته یک میلیون تن نهاده به صورت مدت‌دار برای پروار کردن دام در اختیار دامداران و عشایر قرار گرفته است.

این مسؤول دولتی در پایان تاکید کرد: در سال ۱۴۰۳ هم با اجرای سیاست‌های حمایتی از ظرفیت قانون بودجه با افزایش سرمایه در گردش شرایط را برای افزایش گوشت قرمز فراهم می‌کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا