ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

دلایل توقف پرتاب «شریف‌ست» در دهه ۹۰/پیشرفت ۶۰ درصدی پایگاه فضایی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پس از اولین بازدید رئیس‌جمهور شهید از دستاوردهای فضایی در نقاط دوردست و بعد از ۱۱ سال شورای عالی فضایی به ریاست آیت‌الله رئیسی و پس از آن جلسه دوم نیز برگزار شد. جلسه سوم شورای عالی فضایی نیز سه‌شنبه برگزار می‌شود. نقطه شروع فعالیت فضایی کشور همان جلسه‌ای بود که آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد. 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عیسی زارع‌پور امروز در گردهمایی فعالین بخش خصوصی حوزه فضایی برای پاسداشت زحمات شهید جمهور که در محل پژوهشگاه فضایی برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر چه می‌گذرد جای خالی ایشان بیشتر احساس می‌شود، گفت: اگر همت و نگاه ویژه رئیس‌جمهور شهید نبود، این اتفاقات خوبی که در صنعت فضایی رخ داده است، رقم‌ نمی‌خورد، حوزه فضایی یک حوزه تحریمی است و با هر پرتابی صدای مخالفان جمهوری اسلامی ایران درمی آمد.

همچنین بخوانید

وی افزود: از این رو با هر پرتابی پیغام‌هایی به کشور ارسال می‌شد، ضمن آنکه به لحاظ سیاسی در کشور، منطقه و جهان پیامدهایی داشت و با این فشار سیاسی اگر رئیس‌جمهور شهید و تیم همراهش کوتاه می‌آمدند، به طور قطع در حوزه اجرایی نا موفق بودیم.

زارع‌پور نمونه آن را پرتاب ماهواره شریف‌ست (دوستی) دانست و در این باره توضیح داد: ماهواره بر ماهواره‌بر سوار می‌شد تا پرتاب شود، اما دستور عدم پرتاب می‌آمد. ماهواره «شریف‌ست» که به نام «دوستی» تغییر یافت و موجب مکدر شدن تیم آن شد، سال ۹۲ تحویل سازمان فضایی شد، اما سه سال طول کشید تا برای پرتاب ماهواره اقدام شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: این ماهواره در سمنان تست‌های سازگاری و مونتاژ آن انجام شد، اما در لحظات آخر فرمان عقبگرد صادر شد. چرا که در آن زمان نمی‌خواستند کسی در آن سوی مرزهای کشور ناراحت شود، از این رو ماهواره دوباره به سوله برگشت و خاک خورد و بعد از ۲ سال دوباره تست شد و در نهایت نیز پرتاب موفقیت‌آمیزی انجام نشد. ما دوره این چنینی در کشور داشتیم و یک دهه کشور عقب افتاد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: از این فضا رسیدیم به دوره‌ای که شهید رئیسی کار خود را آغاز کرد. در روزهای نخست آغاز به کار در وزارت ارتباطات، برنامه‌ای را برای رئیس‌جمهور شهید ارائه دادم و اعلام کردم که به نخبگان توجه ویژه‌تری صورت گیرد، به همین دلیل با همراهی ایشان از دستاوردهای فضایی در نقاط دوردست ۶ ساعت بازدید داشتیم و ایشان تاکید کردند که صنعت فضایی یک صنعت ثروت آفرین و قدرت‌آفرین لست.

زارع‌پور اظهار کرد: پس از این بازدید و بعد از ۱۱ سال شورای عالی فضایی به ریاست دکتر رئیسی و پس از آن جلسه دوم نیز برگزار شد. جلسه سوم شورای عالی فضایی نیز سه‌شنبه برگزار می‌شود. نقطه شروع فعالیت فضایی کشور همان جلسه‌ای بود که آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد. 

وزیر ارتباطات افزود: از زمانی که حوزه فضایی به خواست بیگانگان گره زده شد، به اینجا رسیدیم. دی ماه ۱۴۰۰ که نخستین پرتاب قرار بود انجام شود، صبح روز پرتاب ایشان برای پیگیری نتیجه پرتاب با من شخصا تماس گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور شهید پرتاب ماهواره را پشتوانه دیپلماسی خود می‌دانست، یادآور شد: ایشان معتقد بود هر ماهواره‌ای که پرتاب می‌شود، تولید قدرت و ثروت می‌کند. 

زارع‌پور افزود: با نگاه ویژه‌ای که در دولت سیزدهم وجود داشت، اتفاقات بسیار خوبی رخ داد. اکنون ۱۰ ماهواره در دست ساخت داریم، در دو سال ۱۰ پرتاب داخلی و دو پرتاب بین‌المللی داشتیم و تعداد پرتاب‌هایی که در کمتر از ۳ سال رخ داده، معادل ۳ دولت پیش از دولت سیزدهم است. چند پرتاب نیز پیش‌بینی شده و پرتاب‌های متعددی طی امسال انجام خواهد شد تا این مسیر پرافتخار ادامه پیدا کند.

وی، دستیابی به فناوری لایه ژئو را از دیگر برنامه‌های فضایی دانست که طی برنامه ۵ تا ۷ ساله محقق می‌شود.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در حوزه پایگاه فضایی، زمینی بود که ۱۰ سال خاک می‌خورد و در دولت سیزدهم ساخت آن آغاز شد و پیشرفت فیزیکی آن به ۶۰ درصد رسیده است.

وی ساخت منظومه‌ فضایی و انعقاد بیش از هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی را از دستاوردهای دولت برشمرد و ‌گفت: برای اولین بار در تاریخ کشور به تصاویر رنگی از سطح کشور دسترسی داریم که پیش از این در اختیار نداشتیم و تمام این اتفاقات خوب در سه سال اخیر رخ داده است. نگاه راهبردی را که رئیس‌جمهور شهید به این حوزه داشتند، دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا