انرژی

تلاش برای عقد ‌قرارداد طرح آبرسانی «فدک» تا پایان دولت سیزدهم

نماینده ایذه در مجلس شورای اسلامی از تلاش برای عقد قرارداد طرح انتقال آب شرب و کشاورزی از سد کارون سه برای مردم ایذه و باغملک خبر داد.

فرشاد ابراهیم پور در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تسلیت شهادت رییس جمهور به خدمات دولت سیزدهم در بخش آبرسانی در این حوزه انتخابیه اشاره و اظهار کرد: سید ابراهیم رییسی رییس جمهور شهید در آخرین سفر به استان خوزستان با حضور در شهرستان ایذه که اسفندماه ۱۴۰۲ انجام شد به درخواست مردم پاسخ داد و به مردم منطقه وعده انتقال آب شمال شرق را داد.

وی ادامه داد: طرح فدک یا طرح انتقال آب شمال شرق استان، در دستور کار دولت‌های مختلف بوده است. در دولت‌های نهم و دهم این طرح تصویب شد و توسط وزرای نیرو در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز آغاز به کار آن اعلام شد، اما علی رغم وضعیت منطقه و ضرورت رفع مشکل آب شرب، کشاورزی و ایجاد اشتغال، فرآیند اجرایی این طرح آغاز نشده است.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در سال ۹۲ وزارت نیرو طرح انتقال آب از تونل شماره سه سد کارون سه را تصویب کرد که یک خط به مخازن آب شرب ایذه متصل می‌شد و یک خط دیگر به قلعه تل، باغ‌ملک، صیدون، میداوود، هفتکل و رامهرمز متصل می‌شد. البته صیدون و میداوود اخیرا به این خط متصل شده‌اند و بنا است حدود ۱۱ متر مکعب آب از کارون سه منتقل شود که ۳ متر مکعب برای آب شرب و ۸ متر مکعب برای ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی ایذه و باغ‌ملک در نظر گرفته می‌شود.

ابراهیم‌پور عنوان کرد: پس از سفر رییس جمهور شهید به ایذه، تلاش بسیاری شد تا منابع مالی طرح مشخص و قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار تعیین شود. پس از انتخاب پیمانکار، رییس جمهور یک طرح جایگزین پیشنهاد داد که شامل ۱۴ کیلومتر تونل برای رسیدن به دریاچه سد کارون ۳ است. پس از ارایه پیشنهاد قرارداد خاتم بنا شد بررسی جامعی برای این پیشنهاد انجام شود. در دو هفته گذشته، با حضور تیم متخصص و کارشناسی در خصوص طرح انتقال آب جلسه‌ای برگزار شد که گزارش آن در حال جمع‌بندی و طرح نهایی در حال آماده‌سازی است. پس از نهایی شدن طرح، به وزارت نیرو ارایه می‌شود و پس از تصویب، باید برای تامین اعتبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارایه و ترک تشریفات انجام شود و در نهایت نیز قرارداد منعقد می‌شود.

وی یادآور شد: تلاش می‌شود تا پایان دولت سیزدهم، قرارداد طرح انتقال آب فدک منعقد شود تا فرآیند اجرایی آن در دولت آینده آغاز شود و پس از سال‌ها وعده، شاهد انتقال آب کشاورزی و شرب برای ۷۰۰ هزار نفر از مردم باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا