انرژی

کدام استان‌ها درگیر تنش آبی هستند؟

خشکسالی هیدرولوژیکی همچنان در کشور برقرار است و هم‌اکنون ۶ استان کشور با تنش آبی روبرو هستند که به ترتیب شامل تهران، بوشهر، قزوین، فارس، سمنان و چهارمحال و بختیاری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و بیش از ۸۰ درصد کشور در محدوده اقلیم خشک قرار دارد. مجموع بارندگی در سطح اقلیم خشک کشور از تنوع جدی برخوردار است، برای مثال در مناطقی مانند فلات مرکزی شاهد بارندگی ۴۵ میلی‌متر هستیم، این در حالی است که در برخی دیگر از مناطق ۱۴۰۰ میلی‌متر بارندگی دریافت می‌شود.

همچنین بخوانید

میزان بارش‌ها در کل پهنای کشور در سال آبی جاری ۳ درصد بیش از شرایط نرمال به ثبت رسیده و این در حالی است که بارندگی در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده به طوری‌که میزان بارندگی در تهران نسبت به شرایط نرمال ۵۵ سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته و در مقابل شاهد افزایش ۵۰ درصدی بارش‌ها در استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان بودیم.

کشور در سه سال آبی متوالی اخیر با کاهش جدی بارندگی روبرو شده است، آورد بخش عمده‌ای از رودخانه‌ها تا چند ماه اخیر صفر یا نزدیک به صفر بوده و همین مساله موجب شد تا وضعیت مخازن آب تعداد قابل توجهی از سدهای کشور در شرایط نامناسب قرار گیرد. اثرات منفی سه سال آبی کم بارش فقط در صورتی جبران می‌شود که طی چندین سال میزان بارش‌های کشور افزایش قابل توجهی یابد.

آنطور که قاسم‌زاده – سخنگوی صنعت آب گفته خشکسالی هیدرولوژیکی همچنان در کشور برقرار است، این شرایط زمانی بهبود می‌یابد که چشمه‌ها پرآب و دبی پایه رودخانه‌ها تامین شود. بارش‌های سیل‌آسا و رگباری نقطه مقابل بارش‌های متداوم و موثر است، در سال‌های اخیر بارندگی‌ها عمدتا رگباری و سیل‌آسا بوده و این در حالی است بارندگی، زمانی موثر است که ملایم و متداوم در طول زمستان رخ دهد. امسال نیز شاهد بارندگی نامتوازن به صورت رگباری در استان‌های کشور بودیم.

به گفته وی با توجه به توقف بارش‌ها و کاهش رواناب رودخانه‌ها، رشد پرشدگی مخازن سدها متوقف شده است و آب در بخش‌های مختلف باید با حساسیت مصرف شود. درصد پرشدگی سدهای کشور ۶۷ درصد است؛ این در حالیست که سدهای تهران دارای پرشدگی ۳۴ درصدی هستند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه بر اساس شبکه باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو، بارندگی کشور نسبت به سال آبی گذشته ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: این در حالیست که ورودی‌ها به مخازن سدها، حدود ۶ درصد رشد داشته است. مقادیر ورودی حال حاضر به سدهای کشور را نسبت به هفته‌های قبل کاهشی بوده که این نشان می‌دهد اثر خشکسالی سال‌های قبل همچنان در آورد رودخانه‌ها مشهود است. 

طبق آمار وزارت نیرو ۶ استان تهران، بوشهر، فارس، قزوین، سمنان و چهارمحال و بختیاری دارای کاهش بالای ۱۰ درصدی بارش نسبت به نرمال هستند و استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، ایلام و آذربایجان غربی با افزایش بارش بیش از ۲۰ درصد روبرو بوده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا