امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دولت سیزدهم بیش از ۹ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کرد

وزیر نیرو گفت: بیش از ۹ هزار مگاوات در دولت سیزدهم به ظرفیت نیروگاه های کشور افزوده شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی اکبر محرابیان، در جلسه علنی امروز-یکشنبه ۲۰ خرداد- مجلس شورای اسلامی در مورد مدیریت مصرف انرژی در ماه‌های گرم سال و نحوه تعیین نرخ متوسط قراردادهای تبدیل انرژی، مبنای تعرفه برق و تدابیر متخذه برای کاهش قطعی برق صنایع با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، گفت: آب و برق دو عنصر حیاتی در زندگی، رشد اقتصادی، تولید، امنیت، مسائل اجتماعی و محیط زیست کشور محسوب می‌شوند که این جلسه نشان دهنده عزم راسخ نمایندگان برای ورود به این مسائل مهم کشور است.

وزیر نیرو در تشریح وضعیت برق در شروع به کار دولت سیزدهم گفت: در ابتدای دولت با سه ناترازی بزرگ، بین تولید و مصرف، ناترازی سوخت و ناترازی اقتصادی در بخش برق روبرو بودیم، طی دولت‌های هفتم و هشتم، ۶۰ درصد به ظرفیت نیروگاهی اضافه شد، در دولت‌های نهم و دهم، ۶۸ درصد به این ظرفیت اضافه شد و در دولت یازدهم و دوازدهم، ۲۳ درصد به ظرفیت منصوبه نیروگاه‌ها افزوده شد، این کاهش سرمایه گذاری انحراف قابل توجهی از برنامه پنجم و ششم توسعه است که در گزارش مجلس هم قید شده است، همین امر در سال‌های اخیر منجر به ناترازی قابل توجهی در صنعت برق کشور شده است.

محرابیان افزود: اگر بخواهیم این ناترازی را مرور کنیم از سال ۹۶ آغاز شده و تا ۱۴۰۰ به اوج خود رسید در تابستان ۱۴۰۰ از اردیبهشت ماه تا پایان شهریور شاهد قطعی‌های مکرر برق در قسمت‌های مختلف از جمله برق خانگی بودیم ابتدا با یک نوبت در روز و به مرور این قطعی‌ها بر اساس جداول منتشره تا سه نوبت افزوده شد.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم ما می‌بایست از یک سو ناترازی‌ها را برطرف کنیم و از سوی دیگر اضافه تقاضایی که در اثر رشد مصرف و مشترکین جدید به وجود می‌آمد مدیریت کنیم، سالیانه هم یک میلیون مشترک به برق کشور اضافه می‌شود که به معنای رشد حداقل ۵ تا ۶ مصرف برق است به عبارتی دولت باید ناترازی حدود ۱۵ هزار مگاواتی را مدیریت می‌کرد و هم می‌بایست سالانه ۵ تا ۶ درصد اضافه تقاضا را پاسخ می‌داد.

محرابیان گفت: رفع این ناترازی با احداث نیروگاه نیاز به زمان داشت ما دو اقدام اساسی را در دستور کار قرار دادیم، اقدام اول توسعه نیروگاه‌ها و اقدام دوم مدیریت و بهینه‌سازی مصرف بود در توسعه نیروگاه‌ها طی حدود ۳۲ ماه عملکرد دولت سیزدهم بیش از ۹ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه کشور افزوده شد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۲ هزار مگاوات دیگر نیز به ظرفیت نیروگاهی افزوده خواهد شد، تصریح کرد: یکی از اقدامات خوب مجلس شورای اسلامی، تصویب ماده ۴ قانون مانع زدایی به منظور سرمایه‌گذاری صنایع کشور برای احداث نیروگاه‌ها بود که کمک حال دولت سیزدهم شد.
وی درباره مدیریت مصرف برق کشور توسط دولت سیزدهم گفت: مدیریت مصرف به معنی جدا کردن اوج مصرف در بخش‌های مختلف است و در صورتی که مصرف به خوبی کنترل نشود، ضرر و زیان ناترازی به معیشت مردم وارد خواهد داشت. اما دولت سیزدهم در مدیریت مصرف در بخش خانگی با اعمال تعرفه و پاداش صرفه جویی، در ادارات با تغییر ساعات و در بخش صنایع با موکول کردن تغییر برق صنایع از ساعت‌های پربار به ساعت‌های کم بار توانست میزان مصرف را کنترل کند.
وزیر نیرو ادامه داد: در تابستان ۱۴۰۲ مجموع مصرف خانگی نه تنها رشد نکرد بلکه به صورت هوشمندانه به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت کاهش پیدا کرد. همچنین ۲۵ درصد برق بیشتر برای صنایع تأمین شد. این درحالیست که در تابستان ۱۴۰۱ مجموع مصرف ۴۸ میلیارد کیلووات بوده است
محرابیان اضافه کرد: در دولت سیزدهم مدیریت مصرف در صنایع به گونه‌ای بوده است که موجبات کاهش تولید فراهم نشود از سوی دیگر برای اولین بار در طول صنعت برق کشور، میزان تأمین برق صنایع از برق خانگی پیشی گرفت‌.

وی با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای تابستان سال ۱۴۰۳ گفت: در بخش خانگی علاوه بر پاداش صرفه‌جویی برای کسانی که کاهش مصرف دارند مشوق‌های دیگری در نظر گرفته شده است. همچنین در سال گذشته اعطای این مشوق‌ها بر روی تعرفه مشترکانی که کاهش مصرف داشتند تأثیر زیادی در مدیریت مصرف داشته و امسال نیز در کنار این موضوع «پویش با انرژی» در نظر گرفته شده است که براساس این پویش با استفاده از ابزار هوش مصنوعی با همه مصرف‌کننده‌ها ارتباط برقرار می‌شود و روش‌های کاهش مصرف را به هر مشترک گوشزد کرده و آموزش می‌دهد و به دنبال کاهش مصرف، میلیون‌ها جایزه به مشترکان پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: از بسته‌های اینترنتی گرفته تا کالاهای دیجیتال و لوازم خانگی کوچک، بزرگ و متوسط و اعطای صدها خودرو به صورت رایگان برای مشترکانی که مصرف خود را کاهش می‌دهند بخشی از مشوق‌ها برای کاهش مصرف در بخش خانگی لحاظ شده است. مشوق‌های در نظر گرفته شده در قالب قرعه‌کشی می‌تواند مصرف را در حوزه خانگی کاهش دهد.

محرابیان در ادامه خاطر نشان کرد: در بخش اداری نیز براساس مصوبه هیأت دولت به موجب قانونی که سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید ساعات کاری ادارات کاهش پیدا می‌کند. این موضوع در طول روز تا ۳۰ درصد و تا بعد از ظهر تا ۶۰ درصد منجر به صرفه‌جویی خواهد شد و حدود ۱۵۰۰ مگاوات از مصرف برق را کاهش می‌دهد.
وزیر نیرو با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در حوزه صنایع هم گفت: ما صنایع را به سه دسته تقسیم کردیم گروه اول صنایع کوچک و کارگاهی هستند که تعداد آنها در کشور زیاد است ۵۶۰ هزار صنایع کوچک در کشور داریم که مجموع اشتغال این صنایع بسیار بالا است و اشتغال و معیشت قشر زیادی به این صنایع گره خورده است و حدود ۹۰ درصد از صنایع کشور را شامل می‌شود. برای این گروه هیچ‌گونه محدودیتی در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: صنایع متوسط نیز در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و برای آنها تنها در روز تعطیلی محدودیت در نظر گرفته شده است و در ۶ روز باقی هفته می‌توانند با تمام ظرفیت تولید داشته باشند. صنایع بزرگ نیز شامل ۷۰۰ واحد صنعتی می‌شود که واحدهای فولادی و آلومینیومی و مسی می‌شود. کاری که ما کردیم در این نوع صنایع منحنی محدب مصرف برق به منحنی مقعر تبدیل شده است یعنی در ساعات اوج مصرف کمترین انرژی را دریافت می‌کند و در ساعت‌های کم‌باری می‌تواند حداکثر انرژی برخوردار باشد.

وزیر نیرو گفت: اما در بخش کشاورزی نیز معضل بزرگ ما بحث آب است. برداشت‌های ویرانگر از آبخوان‌ها و دشت‌ها سبب شده تا وضعیت در برخی از دشت‌ها بحرانی شود. محدودیت‌هایی که برای بهره‌برداری از چاه‌های کشاورزی وضع شده است برای وضعیتی است که با آن روبه‌رو هستیم اکنون برخی از دشت‌های ما در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارند این یعنی فرونشست و تهدید آینده کشاورزی کشور و به خطر افتادن معیشت کشاورزان.

وزیر نیرو در ادامه بیان کرد: اگر ما محدودیتی را برای برداشت از چاه‌های کشاورزی وضع می‌کنیم برای آینده کشاورزی و اقتصاد خود کشاورزان است. ممکن است در یک دشت تنها پنج تا ۶ برداشت غیرمجاز داشته باشند اما این موضوع آینده کشاورزی را تهدید می‌کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا