ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

لزوم تداوم پیگیری پروژه فیبرنوری در دولت چهاردهم

یک کارشناس حوزه ارتباطات با بیان اینکه خوشبختانه در دولت سیزدهم به پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌و کارها توجه شد تاکید کرد که نیاز است این موضوع در دولت آینده ادامه پیدا کند تا به هدف نهایی خود برسد اما در عین حال به اصلاحاتی هم نیاز دارد.

محمد مهدی جعفریان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مهم‌ترین اقداماتی که انتظار می‌رود دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد دیجیتال و توسعه آن انجام شود، اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه و اهداف و سیاست‌هایی که تنظیم شده است، سهم اقتصاد دیجیتال کشور از تولید ناخالص داخلی بالای ۱۰ درصد است و کارهایی که باید در این حوزه انجام شود، از نظر من به دو دسته ارتباطات و فناوری اطلاعات که هر دو برای رسیدن به درصد گفته شده مهم هستند، دسته‌بندی می‌شود.

وی افزود: در حوزه ارتباطات و زیرساختی اتفاقی که در دولت سیزدهم رخ داد، طرح توسعه فیبرنوری بود. موضوعی که در بسیاری از کشورها انجام شده و از ضروریات توسعه شبکه و اینترنت محسوب می‌شود. حتی اگر اینترنت همراه هم توسعه و سرعت خوبی داشته باشد باید پروژه فیبرنوری در مسیر خوبی حرکت و ادامه پیدا کند که خوشبختانه به این امر در دولت سیزدهم توجه شد اما نیاز هست باز هم ادامه پیدا کند تا به هدف نهایی خود برسد. همانگونه که گفته شد تداوم چنین طرحی ضروری است اما اصلاحاتی هم نیاز دارد.

راهکاری برای چالش شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فیبرنوری

جعفریان در ادامه به اصلاحات مورد نیاز در پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌ و کارها پرداخت و تشریح کرد: ظاهرا بسیاری از این شرکت‌هایی که تعهداتی را در این حوزه پذیرفته‌اند، با چالش‌هایی مانند مواد اولیه فیبر نوری روبه رو هستند؛ بنابراین دولت آینده باید در این زمینه راهکاری را چه از نظر تخصیص ارز و امضای تفاهم‌نامه با کشورهای دیگر در نظر داشته باشد. مسئله دیگر نرخ‌گذاری و تأثیرگذاری آن است که هنوز هم با چالش عمده‌ای در این رابطه رو به رو هستیم.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با توجه به قیمت پایین اینترنت همراه در کشور ما، کاربران‌ خیلی علاقه‌ای به فیبرنوری و اینترنت ثابت ندارند و این در حالی است که پوشش بسیاری در کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: بنابراین مسئله جانشینی بین این دو قیمت باید اصلاح شود.

به گفته او موضوع دیگر مربوط به یارانه‌ای است که دولت در زمینه فیبر نوری به ازای هر پوششی که ایجاد می‌کنند، به شرکت‌های فعال در این زمینه ارائه کرده است. با مطالعاتی که در این حوزه داشتیم، چالش‌هایی وجود داشته و ممکن بود یارانه گفته شده به موقع به شرکت‌ها پرداخت نشود و همین موضوع می‌تواند موانعی را ایجاد کند.

وی گفت: نکته دیگر این است که یارانه مذکور باید بخشی از آن از سوی دولت به شرکت‌ها و بخشی دیگر به مصرف کننده نهایی داده شود. درحال حاضر چالشی که وجود دارد این است با مشاهده سایت iranfttx.ir، در فیبر نوری پوشش بالایی داریم اما تعداد مصرف کننده و مشترک بسیار پایین است و یکی از دلایل آن قیمت بالاست و باید یارانه به نحوه بهتری تخصیص یابد.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا