انرژی

خیز نفت برای بازگشت به کانال ۸۰ دلار

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا با وجود قوی‌تر شدن ارزش دلار، تحت تاثیر امید به رشد تقاضا برای سوخت در تابستان امسال، افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت با ۲۸ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۳ درصد معادل ۲۶ سنت افزایش، به ۷۵ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

آماری که روز جمعه منتشر شد، نشان داد اقتصاد آمریکا در ماه میلادی گذشته، مشاغل جدید بیشتر اضافه کرده است و باعث شد سرمایه‌گذاران، انتظارات خود برای کاهش نرخ بهره را تعدیل کنند و این امر، به رشد ارزش دلار کمک کرد.

دلار قوی‌تر، معاملات کالاهایی مانند نفت که به این ارز قیمت گذاری می‌شوند را گران‌تر کرده و تقاضا برای آنها را کمتر می‌کند. یورو هم تحت فشار کاهشی قرار گرفت که منعکس‌کننده ابهامات در منطقه یورو پس از اقدام امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در انحلال پارلمان و اعلام انتخابات زودهنگام بود.

تونی سایکامور، تحلیلگر شرکت آی جی در سیدنی اظهار کرد: یک روز پس از افزایش غیرمنتظره مشاغل جدید بخش غیرکشاورزی آمریکا که باعث صعودی شدن بازده‌ها شد، مکرون و انتخابات زودهنگام در فرانسه، یک لایه دیگر از ابهام را ایجاد کرد. بازارها اکنون به دیدارهای هفته جاری فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی ژاپن متمرکز هستند.

احتمالا این نگرانی در میان اعضای اوپک پلاس ایجاد می‌شود که چه زمانی می‌توانند کاهش تولید خود را به بازار برگردانند، به خصوص با در نظر گرفتن استقبال منفی که بازار هفته گذشته از شنیدن خبر بازگشت تدریجی کاهش تولید اضافی این گروه، داشت.

نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، هفته گذشته تحت تاثیر تصمیم تولیدکنندگان اوپک پلاس برای حذف تدریجی کاهش تولید داوطلبانه اضافی از اکتبر، سومین کاهش هفتگی متوالی خود را به ثبت رساندند.

عربستان سعودی با فروش تعداد بیشتری از سهام غول نفتی آرامکو که در دور جدید تامین مالی برنامه‌های هزینه این کشور انجام می‌شود، بیش از ۱۱.۲ میلیارد دلار تهیه خواهد کرد.

شرکت مشاوره انرژی FGE در یادداشتی نوشت: اعلام این خبر با رشد مجموع ذخایر نفت و سوخت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به ۴۸ میلیون بشکه در ماه مه در مقایسه با رشد ۳۰ میلیون بشکه‌ای ذخایر در فاصله  سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، مصادف شد.

تحلیلگران و معامله‌گران انتظار دارند تقاضا در تعطیلات تابستانی، سطح ذخایر را کاهش داده و از قیمت‌ها پشتیبانی کند. شرکت FGE اعلام کرد انتظار داریم بازار، تقویت شود و قیمت نفت در سه ماهه سوم امسال، به میانه کانال ۸۰ دلار برگردد اما قیمت نفت احتمالا به یک سیگنال متقاعد کننده از آمار اولیه ذخایر نیاز دارد.

تحلیلگران گلدمن ساکس پیش بینی کردند قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه سوم، به ۸۶ دلار افزایش پیدا کند زیرا تقاضای تابستانی قوی و مطلوب مصرف‌کنندگان برای سوخت حمل و نقل و سرمایش، بازار را در سه ماهه سوم، با کمبود عرضه به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز روبرو خواهد کرد.

در آمریکا، دولت بایدن از فرصت کاهش قیمت نفت استفاده کرده و به بازسازی ذخایر نفت استراتژیک، سرعت بخشیده است.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی را به پایینترین تعداد از ژانویه سال ۲۰۲۲ رساندند.

بر اساس گزارش رویترز، در خاورمیانه، حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق اعلام کرد پیشرفت‌هایی در مذاکرات با منطقه کردستان و مقامات شرکتهای بین‌المللی فعال در این منطقه برای ازسرگیری صادرات نفت از طریق خط لوله عراق-ترکیه، صورت گرفته است. این مسیر، ۰.۵ درصد از عرضه جهانی نفت را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا