بانکبانک و بیمه

بازار ارز بی‌اعتنا به اخبار بین‌المللی همچنان در مسیر اصلاح قیمتی

بازار ارز در روز‌های گذشته به اخبار بین‌المللی نظیر قطعنامه واکنش خاصی نشان نداده است و این رفتار درست بازارساز را نشان می‌دهد.

به گزارش ایبنا؛ بازار ارز و سکه این روز‌ها با نوسان کم و البته با کاهش قیمت مواجه است؛ به عبارت دیگر، این روز‌ها بازار‌ها هر کدام ساز خودشان را زمی زنند. قیمت سکه بلاتکلیف است، قیمت طلا کاهشی شده و قیمت دلار نیز نوسانی شده است. 


روز جمعه معامله‌گران شاهد انتشار خبری درباره رکوردزنی واردات نفت خام ایران توسط چین در ماه می‌به بالاترین رقم طی هفت ماه گذشته بودند. گفته شده که این رکوردزنی به دنبال بهبود حاشیه‌های سود پالایشگاهی رقم خورد.


معامله‌گران بر این باورند که گزارش رکوردزنی واردات نفت خام از سوی چین، از فعال شدن جناح افزایشی در بازار ارز جلوگیری کرد و مانع ارسال پیام افزایشی از بازار ارز به بازار سکه شد.

 

بی واکنشی بازار به اخبار سیاسی

نکته جالب ماجرا به عدم واکنش بازار ارز و طلا به قطعنامه آژانس انرژی اتمی باز می‌گردد. 


طی هفته گذشته با تصویب قطعنامه بازار ارز و سکه، قیمت دلار و سکه در تهران با بی اعتنایی کامل به این قطعنامه ادامه مسیر داد.


الگوی مثلث متقارن در بازار ارز


به عقیده تحلیل‌گران فنی، بازار ارز الگوی مثلث متقارن را تشکیل داده است. 


از این الگو به عنوان ادامه‌دهنده روند یاد می‌شود، اما در صورتی که شکست اضلاع مثلث رخ بدهد، این الگو می‌تواند مثل الگوی پرچم عمل کند. 


از لحاظ تکنیکال می‌گویند که نباید الگو‌های ادامه‌دهنده را خیلی زود قضاوت کرد و خیلی سریع معاملاتتان را بر مبنای آن انجام ندهید.


مقاومت سخت پیش روی درهم


در معاملات دو روز گذشته، قیمت دلار تهران افزایش یافت، ولی حباب دلاری درهم کاهش یافت و منفی شد، زیرا درصد افزایش دلار بیشتر از رشد درهم بود.

گروهی از معامله‌گران مدعی‌اند اینکه قیمت درهم طی ۱۲ روز گذشته نتوانسته از مرز مقاومت ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان عبور کند، به دلیل مداخله بازارساز در بازار است.


البته یک کانال دلاری هم در روز یکشنبه مدعی بود که شرکت‌های بزرگ مثل پتروشیمی در حال تزریق درهم هستند.

گروهی هم در بازار هستند که معتقدند بازار در حال تکمیل آخرین اصلاحات خودش است؛ بعد از آن بازار تعیین تکلیف می‌کند و یا در مسیر صعود قرار می‌گیرد و یا در مسیر نزول.

طی روز‌های گذشته قیمت درهم با گپ مثبت ۴۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۶۰ تومان آغاز به کار کرد و تا ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان هم بالا رفت، اما نتوانست از این مرز مقاومت عبور کند. 

طی ۱۲ روز گذشته قیمت درهم سه بار به این مرز مقاومت واکنش داشته و دوباره کاهشی شده است. قیمت درهم در نهایت در ۱۶ هزار و ۴۰ تومان بسته شد.

دلار هرات هم نزولی شد
روز شنبه برای اولین بار از ۸ اردیبهشت قیمت دلار هرات یک روز کامل در کانال ۵۹ هزار تومان نوسان داد و البته روز یکشنبه به کانال پایین‌تر بازگشت. دلیل ناهمانگی بازار‌ها ریزش ۸۰ دلاری انس طلا بود که در روز جمعه اتفاق افتاد.


حباب سکه یک گرمی رکورد زد


در روز دوشنبه قرار است که دوازدهمین حراج سکه بعد از تقریبا دو ماه انجام شود. در بازار ارز و سکه دو اتفاق مهم رخ داده است.

اتفاق اول بازار سکه، رکورد حباب سکه یک گرمی بود. حباب سکه یک گرمی در روز شنبه به ۷۲ درصد رسید که در دو ماه گذشته بیشترین بود.


رخداد دوم هم بازار رمزارز و نات کوین بود. در بازار شنیده می‌شد که برخی از معاملات خودرویی با این رمزارز انجام می‌شود. از سوی دیگر هم شنیده می‌شد که تبدیل دارایی به تتر در بازار به سرعت در حال انجام است.


کاهش قیمت تتر به دلیل رشد عرضه


تتر در تعطیلات جمعه رشد کرد و در روز جاری به کانال ۵۹ هزار تومان سرک کشید، ولی نتوانست در این کانال دوام بیاورد و در نیمه دوم کانال ۵۸ هزار تومان آرام گرفت. دلیل این کاهش قیمت به افزایش عرضه تتر جهت تبدیل به ارز‌های جدید بوده است.

بررسی تکنیکال تتر محدوده ۵۹ هزار و ۱۰۰ تومان را مقاومت تتر نشان می‌دهد. محدوده ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان نیز پله حمایتی دلار است.


ورود پول به صندوق‌های طلا

ریزش اونس جهانی طلا به کاهش قیمت طلا و سکه در بازار تهران منجر شد. قیمت طلا و اقلام سکه از روز جمعه تا لحظه نگارش گزارش کاهشی بوده است، اما حباب طلا و اقلام سکه رشد کرد. صندوق‌های طلا نیز منفی شدند، ولی ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا افزایش یافت.


سقوط اونس طلا به بازار طلا و سکه سیگنال کاهشی داده است و پیش بینی می‌شود فلز گرانبهای داخلی، در صورتی که امروز در بازگشایی بازار‌های جهانی اتفاق خاصی رخ ندهد، بازهم بر مدار کاهش قیمت حرکت کرده و نوسان محدودی را ثبت کند.


قیمت سکه که در هفته گذشته در محدوده ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بسته شده بود، در معاملات پشت خطی با عقبگرد به دامنه ۳۹ میلیون تومان، ۳۹ میلیون و ۸۹۰ تومان قیمت خورد.


کاهش قیمت انواع سکه در ۲ روز گذشته ادامه داشته است. حالا پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که قیمت سکه امروز کاهشی باشد. با توجه به کاهش قیمت سکه در معاملات پشت خطی، سقوط قیمت اونس و طلای آبشده و رنج بودن قیمت دلار، معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت سکه در جریان معاملات امروز روند نزولی را در پیش گیرد و از محدوده ۴۰ میلیون تومان پا پس بکشد.



قیمت طلای آبشده که در روز پنجشنبه با حباب منفی هفته را به پایان رسانده بود، معاملات پشت خطی را با نرخ ۱۴ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان آغاز و با ۱۴ میلیون و ۳۷۸ هزار تومان به پایان رساند.


۲ عامل مهم ریزش قیمت اونس


به طور کلی روند نزولی قیمت‌ها در جریان معاملات پشت خطی ناشی از سقوط ناگهانی و شدید قیمت اونس در بازار روز جمعه بوده است. 


بیشترین کاهش اونس جهانی طلا در ماه می‌در روز جمعه رقم خورد و اونس جهانی طلا محدوده دو هزار و ۳۰۰ دلار را از دست داد.


طلای جهانی که معاملات روز پنجشنبه را با فتح سقف جدید ۲۳۶۰ تومان به پایان رساند، در روز جمعه سقف جدیدی را ثبت کرد و تا مرز ۲۳۸۰ دلار هم بالا رفت. در نیمه دوم معاملات نیز از محدوده عقب‌نشینی کرد و تا ۲۳۴۱ دلار هم پایین آمد. 

ریزش اونس، اما همچنان ادامه داشت و به ۲۲۹۳ دلار هم رسیده است تا بیشترین کاهش را در سه سال اخیر تجربه کرده باشد.


ریزش قیمت اونس از دو عامل مهم نشأت گرفته است؛ نخست آنکه توقف خرید طلا توسط چین که طبق اعلام بلومبرگ پس از گذشت ۱۸ ماه اتفاق افتاده است. عامل دوم نیز انتشار گزارش مشاغل کلیدی آمریکا توسط فدرال رزرو است که انتظار کاهش زود هنگام نرخ بهره فدرال رزرو را پایین آورده و باعث افت قیمت طلا شد.


بازار ارز در حال تکمیل اصلاحات


کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران گفت: اتفاق مهم در بازار ارز و سکه طی روز‌های گذشته به موضوع عدم واکنش به قطعنامه بازمی گردد که تا حدودی بلوغ فعالان این بازار‌ها و البته رفتار درست بازارساز را نشان می‌دهد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در سمت رسمی بازار قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله نیز بر مدار افزایش گرفته است. 

 
وی افزود: قیمت دلار تا پایان انتخاب ریاست جمهوری نوسان آن‌چنانی نخواهد داشت و بازارساز اجازه ورود دلار به دامنه بالاتر را نمی‌دهد.


رحیمی تاکید کرد: بازار در حال تکمیل آخرین اصلاحات خودش است که بعد از آن تعیین تکلیف کند که صعودی است یا نزولی.

منبع: فارس

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا