ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بازخوانی دیدگاه‌های اقتصادی مصطفی پورمحمدی

در دنیایی که همگام با جهانی شدن بسیاری از امور است، یک اقتصاد قوی به عنوان عامل مهم پیشرفت محسوب می‌شود و به کشورها کمک می‌کند تا بر چالش‌ها غلبه کنند، اجتماعات را پیشرانه کنند و به شهروندانشان کیفیت زندگی بهتری ارائه دهند، در همین راستا مصطفی پور محمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم طی سال‌های گذشته بر موضوعاتی از جمله مبارزه با مفاسد اقتصادی، بحث توجه به امکانات و پلتفرم‌های بومی و فیلترینگ تاکید داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با اعلام اسامی نهایی احراز صلاحیت شدگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان ماراتن ریاست جمهوری چهاردهم آغاز شد و با برگزاری انتخابات در تاریخ  ۸ تیرماه به پایان خواهد رسید.

همچنین بخوانید

از آنجایی که اقتصاد در اولویت اول ایران قرار دارد، چشم افکار عمومی به دیدگاه‌های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری دوخته شده است. در همین راستا ایسنا در سلسه گزارش‌هایی با بازخوانی نظرات گذشته نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دیدگاه های اقتصادی آن ها را در معرض قضاوت مردم خواهد گذاشت.  

مصطفی پور محمدی کیست؟

مصطفی پورمحمدی متولد یکم دی‌ماه ۱۳۳۸ در قم که هم‌اکنون به‌عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز شناخته می‌شود، از جمله روحانیونی است که با عهده‌دار شدن مسئولیت دادستان انقلاب اسلامی در استانهای خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان طی سالهای ۵۸ تا ۶۵، تجربه ریاست بر بخش اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات از سال ۶۹ تا ۷۶ و پذیرش جایگاه قائم‌مقام این وزارتخانه در سالهای ۷۶ تا ۷۸ بدل به یکی از چهره‌های شناخته‌شده در سیاست ایران شد.

اقتصاد مخلوط با فساد ناپایدار است

او که در کارنامه خود مسئولیتی مانند وزیر دادگستری را دارد، به مسائل مهمی از جمله مبارزه با فساد اقتصادی تأکید کرده است. در واقع او بر این باور بود که اقتصاد مخلوط با فساد اقتصادی ناپایدار است.

پور محمدی در سخنرانی‌های گوناگون خود بر این مسئله تأکید کرده و گفته بود تخلف در دستگاه‌های اداری و اجرایی را موجب ایجاد فساد و به ضرر فعالان بخش‌های مختلف است و تمامی دستگاه‌های همه بخش‌های اقتصادی باید با انجام وظایف خودشان جلوی ورود فساد را به درون دستگاه‌ها بگیرند.      

او همچنین درباره تأثیر تحریم‌ها در بروز مفاسد اقتصادی توضیحاتی ارائه کرده و معتقد است تحریم در مراودات جهانی اثر دارد چراکه تحریم در زمینه صادرات و واردات کالاهای بزرگ از خارج است، تحریم زیرساخت‌ها و مناسبات اقتصادی، سرمایه‌گذاری و روابط بازرگانی را به مخاطره انداخته که مشکلات اساسی برای اقتصاد ایجاد کرده است، اما مفاسد اقتصادی بیشتر زمینه داخلی دارد مثلا موضوعاتی مانند گران فروشی و رشوه.

بازخوانی دیدگاه‌های اقتصادی مصطفی پورمحمدی

علاوه بر برخورد با مفاسد اقتصادی، بحث شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ از دیگر مواردی است که او درباره آن صحبت کرده است.  

توجه به امکانات و پلتفرم‌های بومی

پور محمدی در این زمینه تأکید کرد: ما با آنچه که خلاف امنیت، اخلاق و منافع مان باشد و در داخل و خارج تولید شود، مبارزه می‌کنیم و جلوی آن را می‌گیریم. شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباطی دو وجه‌اند. یکسری منافع گسترده‌ای دارند و یکسری مضراتی؛ ما باید تلاش کنیم جلوی مضرات آن را بگیریم و از منافع این شبکه‌ها که در اختیارمان است، استفاده کنیم.

وی با توجه به جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم تا آنجایی که می توانیم جلوی فایل‌ها و صفحه‌هایی که خلاف امنیت و اخلاق‌اند را بگیریم ولی جلوی شبکه‌ها را حتی‌الامکان نگیریم؛ البته ما به این بسنده نمی‌کنیم و توان فیلترینگ خود را در جایی که خلاف منافع ملی و امنیت ملی باشد به کار می بریم و جدی آن را دنبال می کنیم.  

طبق گفته پور محمدی درصدد هستند خدماتی را که شهروندانمان می خواهند با تکنیک داخلی و برخورداری از مزایای داخلی تولید کنیم؛ یعنی با نرم افزار و سرور داخلی شبکه اجتماعی بومی ایجاد کنیم. ما باید شهروندان را تشویق کنیم تا از شبکه و جستجوگرهای داخلی استفاده کنند.  

البته او در صحبت‌های خود به این نکته هم اشاره کرد واقعا جای ایراد است که مردم ما بر کنترل داخلی کشور وسواس دارند و نسبت به کنترل جهانی بی تفاوت اند. چگونه است که دشمنان، رقبا و مخالفین باید جزییات اطلاعات ما را داشته باشند! ما حرف می زنیم، دیگران می‌بینند تازه دشمن هم است و سوءاستفاده می‌کند؛ بنابراین مهمترین مساله این است که باید خدماتی ارایه دهیم که جذابیت داشته باشد و جوابگوی نیازهای داخلی‌مان باشد. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا