انرژی

در ساعات پیک از وسایل پرمصرف غیرضروری استفاد نکنید

سخنگوی شرکت برق منطقه‌ای تهران با تاکید بر اهمیت آگاهی از ساعات اوج بار مصرف برق، گفت: برای کاهش مصرف در ساعات اوج بار، از هموطنان درخواست می‌شود که در بازه‌های زمانی ۱۳ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳ از وسایل پرمصرف غیرضروری استفاده نکنند.

 اباذر صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر اهمیت موضوع مصرف بهینه انرژی، اظهار کرد: طی روزهای اخیر شاهد تأثیر افزایش قابل ملاحظه مصرف در کشور بودیم و به دلیل گرمای بسیار زیاد، میزان تقاضای مصرف برق به یک‌باره دچار جهش شد و به ۶۵ هزار مگاوات در سراسر ایران رسید که در میانه خرداد ماه عدد بسیار قابل توجهی است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه  نتیجه رعایت نکات مربوط به کاهش مصرف توسط ادارات و همکاری مشترکان خانگی با برنامه‌های تعیین شده مدیریت مصرف، گذر موفق از اوج بار تابستان را به دنبال خواهد داشت، افزود: آنچه که به استمرار پایداری برق در این شرایط کمک می‌کند، همراهی و مشارکت همه مردم و مدیریت مصرف برق است چراکه همه نیروگاه‌ها، شبکه انتقال و توزیع در حالت آمادگی کامل هستند تا بتوانند برق مورد نیاز مردم را تأمین کنند قطعا با مشارکت و همراهی مردم می‌توانیم از شرایط گرم و گرم‌تر از این هم  به‌ویژه در نیمه جنوبی کشور که شاهد افزایش دمای بسیار زیاد هستیم عبور کنیم.

سخنگوی شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به همه‌گیری استفاده از دستگاه‌های سرمایشی در تابستان، تصریح کرد: ۴۰ درصد مصرف برق در فصل گرما مربوط به وسایل سرمایشی است، لذا اگر مردم همین مقدار را مدیریت کنند، بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین بهتر است در مورد کولرهای آبی نه تنها حتماً پوشال را تعویض کنیم بلکه از دور کند کولر استفاده کرده و عایق‌بندی اصولی را انجام دهیم.

صالحی تصریح کرد: ۶۰ درصد مابقی مصرف برق در منازل مربوط به وسایل گوناگون است به‌طوری که۱۰ درصد مربوط به یخچال و فریزر که همواره در مدار برق هستند. حدود ۱۰ درصد نیز به ماشین ظرفشویی و لباسشویی ا۱۰ درصد مصرف به رایانه و وسایل صوتی و تصویری خانگی، ۱۵ درصد نیز به مودم و وسایل بازی کودکان اختصاص دارد. تا پیش از این روشنایی ۱۰ درصد مصرف را به خود اختصاص می داد که اکنون به ۸ درصد کاهش یافته است.

به گفته وی از مادران خواهش می‌شود که امکان استفاده از وسایلی مانند ماشین ظرفشویی و لباسشویی را به ساعات کم‌باری (۲۳ تا ۶ صبح) موکول کنند. این امر علاوه بر کاهش مصرف در ساعات پیک، به طول عمر بیشتر تجهیزات نیز کمک خواهد کرد.

سخنگوی شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه در ساعت‌های اوج مصرف که همزمان مردم نیاز به کولر دارند، ادارات و بانک‌ها نیز به خدمت رسانی مشغول هستند، بخش تجاری و صنایع نیز در مدار تولید فعال هستند، افزود: با مدیریت صحیح مصرف می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم البته باید تاکید کنم با مشارکت و همراهی صنایع گرانقدر که گردش چرخ صنعت کشور پایدار به فعالیت ارزشمند این افراد است مصرفشان در ساعات اوج بارمتوقف می‌شود.

به گفته صالحی با توجه به مصوبه هیات وزیران که از ۱۵ خرداد ساعت کاری از ۶ الی ۱۳ تعیین شده، مدیریت مصرف برق در ادارات کاملا الزام آور است و بسیاری از تجهیزات آنان از راه دور کنترل می‌شود که بعد از ساعات کاری تمام ادارات باید ۶۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند یعنی تمام وسایل سرمایشی آنان از مدار خارج می‌شود اما در برخی از ادارات تعداد اندکی از کارمندان و مدیران در ادارات می‌مانند که به‌منظور تامین رفاه آنان برخی از وسایل سرمایشی فعال می‌ماند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا